Volgens Wakker Dier oordeelt de Reclame Code Commissie dat Deen haar beleid op dierenwelzijn gunstiger presenteert dan dat het in werkelijkheid is. Drie uitspraken van Deen over het beleid zijn nu door RCC als misleidend beoordeeld.
Reclamespotjes Wakker Dier
Deen reageerde in de media teleurgesteld op reclamespotjes van Wakker Dier die het reclamebeleid van Deen onder vuur namen. Wakker Dier waarschuwde consumenten in een commercial voor kiloknallers. De keten zei onder meer geen kiloknallers te verkopen, dat het assortiment kip- en varkensvlees optimaal verduurzaamd is en dat Deen geen gebruikmaakt van het Beter Leven-keurmerk, omdat hij een eigen slagerij heeft.
Strijd tussen Wakker Dier en supermarkten
Deen-directeur Leendert van Eck zei in juni dat Wakker Dier een oneerlijk beeld schetst. Behalve te werken aan keurmerken, zei hij dat de keten er veel aan doet om vegetarisch eten onder de aandacht te brengen door schappen uit te breiden. Hij lag toentertijd niet wakker van het reclamespotje van Wakker Dier. Deen was niet het eerste mikpunt van de actiegroep. Andere supermarktketens, zoals Emté en Plus, uitten onder andere al kritiek op de definitie van Wakker Dier voor kiloknallers.