Dat is één van de cijfers in het boek Retail Disrupters dat vorige week verscheen, waarmee wordt geïllustreerd waarom harddiscounters zo’n formidabele tegenstander zijn voor de
reguliere detailhandel. Het Engelstalige boek is geschreven door de professoren Jan-Benedict Steenkamp (Universiteit van Noord-Carolina) en Laurens Sloot (Rijksuniversiteit Groningen, EFMI). ‘Aldi heeft zo’n 1250 verschillende producten tegen 27.500 van Albert Heijn. Aldi genereert een omzet van zo’n €2,5 miljard per jaar met 500 winkels, terwijl Albert Heijn op €13 miljard per jaar met 950 winkels zit’, rekenen de auteurs voor. ‘Op het eerste oog presteert Albert Heijn bijna drie keer zo goed als het aankomt op omzet per winkel, €13,7 miljoen tegen €5 miljoen.’
Achtergrond:
Vier strategieën tegen harddiscounters
Schijn bedriegt rond omzet Aldi
Steenkamp en Sloot stellen echter dat de eerste schijn bedriegt. ‘Als we naar de omzet per artikel in het assortiment kijken, ontstaat een heel ander beeld. Aldi verkoopt in Nederland €2 miljoen per sku per jaar tegen €0,5 miljoen voor Albert Heijn. Dus zelfs met maar een vijfde van het marktaandeel is de omzet van Aldi per sku vier keer die van Albert Heijn en AH is de marktleider.’
Verhouding met andere ketens nog schever
Dit betekent volgens de twee professoren dat de vergelijking met de andere supermarktketens in Nederland nog veel schever is. ‘Als we dan ook nog rekening houden met het feit dat veel artikelen bij Aldi ook in andere landen te koop zijn, kan die factor 4 makkelijk een factor van 10 of meer worden.’
Beperking assortiment groot voordeel
In het boek schrijven Steenkamp en Sloot dat dit één van de grote voordelen is van de beperking van het assortiment bij discounters. Daarbij is het assortiment van de discounters – dit geldt voor Aldi en voor Lidl – ook nog van hoge kwaliteit. Dit komt onder meer door langdurige en stabiele relaties tussen de harddiscounters en hun toeleveranciers. ‘Dit moedigt toeleveranciers aan om te investeren in producten van een hoge kwaliteit. Daardoor overtreffen producten van harddiscounters vaak die van de huismerken van andere supermarktketens.’
Ook in Nederland verdere groei
Aldi en Lidl zijn samen wereldwijd goed voor ruim €160 miljard aan omzet en volgens de auteurs is hun omzethonger nog lang niet gestild. ‘Ook in Nederland’, schrijven ze.
Lees ook: Aldi komt met adventskalender vol wijn