Directeur Jan-Peter Müller is de rust en de vrolijkheid zelve. De flinke uitdagingen waar de transportsector mee te kampen heeft wil hij direct relativeren en hij wijst op het feit dat veel problemen ook voor andere sectoren gelden. Dat maakt het dus minder bijzonder en minder spannend, en dat is een goed uitgangspunt om het aanpakken van de problemen mee te starten.
Dynamische markt
2018 was een enerverend jaar voor Müller Fresh Food Logistics (MFFL). Jan-Peter Müller: ‘De koelverslogistiek is een dynamische markt. Zowel in koelvers als in logistiek is er never a dull moment. De vraag is flink gegroeid, terwijl we in de transportsector te kampen hebben met een flink tekort aan chauffeurs. Daarin zijn we niet uniek, er is tekort aan operators op alle vlakken, ook in de bouw, ook in de zorg, ook in de techniek. Dat heeft het afgelopen jaar een flinke druk gezet op de supply chain in food, maar daar hebben wij goed op weten te anticiperen. Die druk zal echter volgend jaar niet minder zijn, daar zullen we hard aan moeten blijven werken.’
Müller zei al eerder in De Top hoe het bedrijf in deze tijd toch in staat is geweest om de bezetting op peil te houden. In de tijden van de crisis, tien jaar geleden, is het bedrijf terughoudend geweest in de ontslaggolf en heeft het geprobeerd zijn medewerkers op veel manieren met een langetermijnvisie te beschermen. Dat betaalt zich terug nu er veel meer werk is.
‘We zijn ook actief met scholing, van jongeren en zij-instromers. We hebben een eigen rijschool, en hebben zelfs een project gedaan voor statushouders, maar dat viel niet mee. Om het chauffeursdiploma (de Code 95) te halen is een goed begrip van de Nederlandse taal onmisbaar.’
Service
MFFL doet al lange tijd veel meer dan transport alleen. De dienstverlening gaat steeds breder: verpakken, labelen en warehousing; de service van het bedrijf beslaat een steeds groter deel van de keten, waarmee MFFL de retailer en de fabrikant steeds verder gaat ontzorgen. ‘Dat is ook de toekomst voor ons bedrijf: de dienstverlening van Müller wordt steeds breder in de hele supply chain: we integreren richting productie met meer verpakkingsactiviteiten en labeling, maar ook meer integreren naar de retail en foodservice, door bijvoorbeeld op winkelniveau te kunnen orderpicken en etiketteren. De hele keten, ondersteund door blockchaintechnologie. Dat is onze manier van meerwaarde creëren.’
Müller is dus veel meer dan een transportbedrijf. De auto’s zijn vooral een hulpmiddel; we zijn in staat om een veel hogere kwaliteit te bieden doordat we alles in eigen huis hebben: eigen chauffeurs, eigen vrachtauto’s, eigen garages en magazijnen; die brede aanpak is bepalend voor de kwaliteit en de betrouwbaarheid die we kunnen leveren.’
Nieuw magazijn voor MFFL in Holten
2018 bracht voor MFFL ook een nieuw magazijn in Holten, waar alle verpakkingen en grondstoffen voor Ben & Jerry’s worden beheerd. Zeven keer per dag wordt er just-in-time geleverd aan deze ijsproducent. Ook de warehousing voor Tony Chocolonely is hier ondergebracht. Voor Nettorama is er een koelvers-dc, waar MFFL alle koelvers kan orderpicken: een groot voordeel, doordat veel koelvers-leveranciers ook al klant zijn bij MFFL. In februari van dit jaar heeft MFFL het transportbedrijf Prins overgenomen (koel- en diepvriestransporten) in Lekkerkerk. Met de andere locaties in Holten, de strategische samenwerking met de Bieze Food Group vanuit een hagelnieuw dc in Nijkerk en Roelofarendsveen heeft MFFL nu een mooie dekking van de landkaart.
Plannen voor 2019
‘Volgend jaar gaan wij gewoon rustig door met waar we al tachtig jaar mee bezig zijn: stap voor stap blijven doorbouwen. Dat is onze kracht. Dat is ook wat de professionele markt vraagt van een dienstverlener: geen grote verhalen, maar gewoon doen wat je belooft, en liefst nog iets meer. Ondertussen zijn er ook de uitdagingen voor de toekomst: de transitie naar elektrisch rijden, CO2-besparingen, robotisering, we zijn er eigenlijk elke dag mee bezig. De maatschappij en onze klanten verwachten ook dat wij daar een rol in oppakken, maar daar moet je wel de juiste stappen in nemen. CO2-reductie is wenselijk, maar er is nog geen goede elektrische vrachtwagen te koop, en zeker nog niet renderend. We hebben al wel trailers die met remenergie en zonne-energie de koelmotor van energie voorzien.’
Chauffeurstekort blijft bestaan
En verder blijft het chauffeurstekort ook in 2019 gewoon bestaan, en alleen maar groter worden. Want het tekort bestaat in heel Europa. Ook de files worden niet minder; het is dramatisch en wordt alleen nog maar erger. Toch is Müller zeer positief gestemd: ‘Natuurlijk ben ik positief. In deze branche worden er door producenten en retailers elk jaar zulke mooie stappen gezet. Hierdoor wordt de hele branche steeds mooier en beter. Kijk naar de prijsstelling, de kwaliteit, het assortiment. Bij mij is het glas altijd halfvol.’
Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Müller Fresh Food Logistics (MFFL).