Food Data: Dirk haalt Plus in met knalaanbiedingen

Food Data: Dirk haalt Plus in met knalaanbiedingen

UTRECHT- In de eerste weken van het nieuwe jaar zijn supermarkten traditioneel zeer actief met promoties. Voor het eerst sinds lange tijd stokt echter de groei van het aantal aanbiedingen in de eerste weken van een nieuw jaar. Wel is er een piek in acties met 60 procent korting of meer.

In de eerste drie weken van 2019 lanceerde de branche 4759 aanbiedingen, vorig jaar waren dat er in dezelfde periode 4746. Een miniem verschil, zo wordt duidelijk uit een onderzoek van prijsvergelijkingssite Yenom. Volgens Pascal Arts van Yenom is een dergelijke afvlakking van de groei in de afgelopen jaren niet voorgekomen. ‘Onze cijfers tonen aan dat voor het eerst in 5 jaar het aantal aanbiedingen nauwelijks is gestegen. En ik vermoed dat dit zelfs in de afgelopen 10 jaar niet is gebeurd.’

Opvallende verschuivingen; veel meer multibuy

Yenom analyseerde de aanbiedingen van 18 supermarktketens, inclusief de discounters en Ekoplaza. Wanneer de acties worden verdeeld in type aanbiedingen, zijn er wel degelijk opvallende verschuivingen te zien. Zo blijkt dat het aantal multibuy-aanbiedingen duidelijk is toegenomen, van 1031 vorig jaar naar 1163 in 2019. Yenom noteert onder meer een piek in het aantal ‘1+1 gratis’-acties. In 2018 waren dit er 260, nu maar liefst 436. Ook ‘2 halen, 1 betalen’ wordt vaker ingezet (16 in 2018, 92 in 2019).

60 procent korting of meer

Yenom meldde januari vorig jaar in Distrifood dat het aantal knalaanbiedingen (60 procent of meer) duidelijk in de lift zat. En ook in de eerste weken van 2019 is er volgens de prijsvergelijker sprake van een flinke toename. ‘De afgelopen 2 jaar zag je in de eerste weken de opkomst van multibuy-aanbiedingen met 60 procent korting of meer. In 2019 zien we zelfs een verdubbeling’, zegt Arts. Tot 2017 lanceerde de branche maar een paar knalaanbiedingen in het begin van het jaar. In 2018 waren het er plots 14 in de eerste drie weken van het jaar en nu zijn dat er al 30.

Dirk haalt Plus in met knalaanbiedingen

Plus was tot nu toe hofleverancier van de knalaanbiedingen en ook in 2019 gebruikt de formule dit type (9 in 2018 en 10 in 2019). Dirk haalt Plus volgens Yenom dit jaar echter in. De merkendiscounter heeft er 11 geïntroduceerd, zo staat in de analyse van de prijsvergelijker. Het gaat in het geval van Dirk om acties met de term ‘3 halen, 1 betalen.’ Ook Hoogvliet voert het aantal dit jaar op (3 in 2018, 7 in 2019). Een ander verschil met 2018 is dat er nu ook vlees en vleeswaren als knalaanbieding zijn verkocht.

Herman te Pas

Herman te Pas

Nieuwscoördinator

Herman te Pas is nieuwscoördinator van Distrifood en legt zich vooral toe op nieuws en achtergrond over formules. Daarnaast is hij binnen de redactie het aanspreekpunt voor Distrifood Magazine.

Lanceer impactvolle producten met data en onderzoek

Lanceer impactvolle producten met data en onderzoek

'Waarom zou je een product introduceren zonder eerst diepgravend onderzoek te doen? En dus puur af te gaan op aannames?' vraagt Wim van den Berg, retail marketing manager. 'Dat is zonde. Want zo presenteer je wellicht een product dat niet voldoet aan de actuele behoefte van shoppers. Of dat niet aansluit bij de ontwikkelingen in de markt. Om vervolgens nauwelijks verschil te maken in omzet en rotatie bij retailers.' Benieuwd hoe het dan wel moet?

Een relevant assortiment door het creëren van een destination category

Een relevant assortiment door het creëren van een destination category

'Retailers starten met de analyse van productrotatie: wat is de verkoopfrequentie? Vervolgens kijken ze naar het rendement: wat is de winstgevendheid? Maar de cruciale vraag, volgens Wim van den Berg, retail marketing manager bij Growers United, is: hoe handhaaf je deze hoge niveaus? 'Investeren in een relevant assortiment is essentieel.'

Manfred Lukkezen, COO bij Verstegen en Arjan Levisson, director food bij Slimstock.

Verstegen gaat supply chain integraal aansturen

Verstegen Spices & Sauces zet een grote stap voorwaarts in de aansturing van zijn supply chain. Door de transitie van order- naar forecast-gestuurd werken kan het foodbedrijf beter inspelen op de vraag, slimmer inkopen en de productielijnen beter benutten. COO Manfred Lukkezen van Verstegen en director food Arjan Levisson van Slimstock vertellen hoe ze dit hebben aangepakt.

Snoepfabrikant CCI brengt sales en supply chain op één lijn

Snoepfabrikant CCI brengt sales en supply chain op één lijn

Continental Candy Industries gebruikte Slim4 eerder alleen voor forecasting, maar gaat hier nu ook de productie en inkoop mee aansturen. Dit zorgt voor een betere benutting van productiecapaciteit, minder incourantie en een efficiënter planningsproces.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.