'Frikandelburger is de snacksensatie van 2020'

'Frikandelburger is de snacksensatie van 2020'

Herkenbaar maar toch bijzonder, dat kenmerkt de nieuwe Frikandelburger. Na een lang ontwikkeltraject, een introductie op de Horecava én een rechtszaak is het product nu ook verkrijgbaar voor de retailmarkt. De snack voorkomt keuzestress voor iedereen die steeds weer twijfelt tussen een burger en een frikandel.

René van Appeldorn is sales & marketing directeur bij Pure Ingredients, de fabrikant van de burger. Hij licht de achtergrond toe: ‘We hebben een unieke propositie gecreëerd op basis van onderscheidende producten en hebben daarmee de challengers-rol binnen de pizza- en maaltijdencategorie op ons genomen’.

De Frikandelburger is een product van het merk Lekker&Anders. Het assortiment bevat gerechten geïnspireerd op streetfood uit verschillende wereldkeukens. Nu wordt hier dus de Frikandelburger aan toegevoegd. Het product heeft qua look and feel een geheel eigen identiteit, waarbij het merk op de achtergrond de afzender is.

De snack combineert het gemak van een burger met de smaak van de originele frikandel”

Nooit meer kiezen

‘De frikandel en burger zijn natuurlijk in essentie ook streetfoodproducten. En in plaats van dat we gerechten uit verschillende wereldkeukens presenteren, brengen we ze met de Frikandelburger juist samen in één product.’

René Wokke, marketing manager bij Pure Ingredients, legt uit waarom de speciale burger dé snacksensatie van 2020 kan gaan worden: ‘Buiten het feit dat het product lekker is, combineert de snack het gemak van een burger met de smaak van de originele frikandel.’ ‘Ideaal voor de consument die iedere keer weer twijfelt tussen de frikandel en een burger’, voegt van Appeldorn met een knipoog toe. ‘Nooit meer kiezen dus.’

Vallen en opstaan

‘We hebben lang op de daadwerkelijke introductie moeten wachten’, vervolgt Wokke. ‘In 2018 ontwikkelden we de Frikandel Speciaal Pizza. Toen ontstond het idee om meer fun rondom de frikandel toe te voegen binnen de snackcategorie.’

Dat heeft gewerkt. Op de Horecava stonden bezoekers minutenlang in de rij om er eentje te proeven. Het momentum dat op de beurs was gecreëerd, werd onderbroken door een rechtszaak met een fastfoodketen, die dacht een vergelijkbaar product op de markt gebracht te hebben. De rechter stelde Pure Ingredients in het gelijk op basis van het feit dat de snack voldoende afwijkt.

Pure Ingredients

Al sinds de oprichting in 1993 produceert Pure Ingredients diverse gerechten uit verschillende wereldkeukens. Destijds begonnen onder de naam Mekkafood, is het bedrijf in korte tijd uitgegroeid tot marktleider op de halalmarkt. Tegenwoordig is het bedrijf internationaal actief met aanwezigheid in meer dan twintig landen met haar merken Lekker&Anders, Mekkafood en
Herrenhof. Met dit merkenportfolio biedt het bedrijf een toegankelijk assortiment met bijzondere aandacht voor de lokale wensen en behoeften van de consument. De fabrikant biedt naast de A-merk proposities ook verschillende private label oplossingen.

‘We hadden ook niet anders verwacht’, geeft Van Appeldorn aan. ‘Het product, de smaak, de bereiding, het afzetkanaal en de doelgroep verschillen van elkaar. Het toont wederom aan dat je je als middelgrote fabrikant niet moeten laten afschrikken door een gevestigde naam.’ Wel liep de introductiecampagne hierdoor ongevraagd vertraging op. Wokke: ‘Een vervolgactie met sampling en promotiematerialen richting alle cafetaria van Nederland vond uiteindelijk plaats net voor de algehele sluiting van de horeca.’ Inmiddels heeft de snack toch de weg gevonden naar o.a. het fastservice- en petrolkanaal. ‘Het succes van de introductie binnen foodservice heeft ons met vertrouwen doen uitkijken naar de
supermarktintroductie.’

Herkenbaar maar toch bijzonder

Van Appeldorn benadrukt dat de zomerse timing van de introductie binnen het retailkanaal geen toeval is. ‘Door de vierkante vorm is de Frikandelburger ideaal voor op de barbecue.’ Naast de klassieke bereiding in de frituurpan, airfryer of pan is de snack ook in de oven te bereiden. Ook al speelt het bedrijf rondom de introductie vol in op de speciaal-variant met mayonaise, curry en uitjes, de speciale burger leent zich voor vele andere toepassingen.

‘We geven de consument een herkenbare richting en smaak mee als serveertip, maar doen daarnaast ook andere suggesties om de burger iedere keer weer een unieke beleving mee te geven. Als lunchtip zijn er bijvoorbeeld de frikandel speciaal tosti en de rustieke burgervariant met pindasaus, mayonaise en gefrituurde uitjes.’

Door de vierkante vorm is de Frikandelburger ideaal voor op de barbecue”

Ondersteuning en verkrijgbaarheid

Vanaf kalenderweek 35 wordt de productintroductie groot ondersteund met een 360°-campagne op TV, radio en digital. Wokke: ‘In de campagne staat de pay-off ‘nooit meer kiezen’ centraal. Op een ludieke manier ontzien we de consument van de dagelijkse keuzestress en bieden we het beste van twee werelden.’

Van Appeldorn: ‘Verder lopen er op de winkelvloer een aantal shopper activatieconcepten zoals een combideal met broodjes en saus. Ook volgt er in september een unieke premium om de shopper te activeren.’ De Frikandelburger is beschikbaar in retailverpakking met vier Frikandelburgers á 90g. De consumentenadviesprijs is €2,99.

Innovatief en flexibel

De fabrikant wil zich volgens van Appeldorn en Wokke onderscheiden op het gebied van innovatie en flexibiliteit. Het bedrijf wil snel inspelen op de laatste trends en ontwikkelen, zoals met de introductie van de Lekker&Anders Pizzabodem en Mekkafood Mini snackmix in het voorjaar.

‘Gedurende de onrustige en bewogen eerste helft van 2020 hebben we kort op de markt gezeten en zijn we continu in nauw contact geweest met onze doelgroep. Hieruit bleek dat er minder ruimte was voor een maaltijdpizza tijdens de avondmaaltijd, maar des te meer ruimte voor producten waar de consument zelf thuis mee aan de slag kon. Ook de Turkse Pizza, die zich perfect leent om zelf te beleggen met allerhande groentesoorten, kebabvarianten en sausjes, kende een opmars.’

Dit artikel is gesponsord door Pure Ingredients

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.