PepsiCo: 'We maken het kiezen voor verantwoord zo ­makkelijk ­mogelijk'

PepsiCo: 'We maken het kiezen voor verantwoord zo ­makkelijk ­mogelijk'
Salesdirecteur Nederland Stijn Storms en Commercialisatie- & Duurzaamheidsmanager Rozanne Drost.

Dagelijks nuttigen consumenten wereldwijd meer dan een miljard keer een PepsiCo-product. 'We kunnen als bedrijf dus enorme impact creëren op het vlak van duurzaamheid', zegt Salesdirecteur Nederland Stijn Storms. 'En op grote schaal kunnen bijdragen aan de opbouw van een duurzamer voedselsysteem. We doen dit door het consumenten makkelijker te maken om te kiezen voor producten die lekker en zijn én goed voor de planeet.'

In het stimuleren hiervan speelt een brede keuze en kunnen genieten een belangrijke rol, vertelt Commercialisatie- & Duurzaamheidsmanager Rozanne Drost. ‘Die brede keuze komt daarom terug in het hele portfolio, bij zowel innovaties als renovaties.’ Het is belangrijk om variatie te bieden, legt ze uit, ‘omdat je altijd verschillende soorten consumenten hebt: de één kiest bewust voor een gezond(er) en duurzamer product, de ander interesseert dit wat minder en shopt vooral op smaak.’ Die smaak is daarom altijd key, benadrukt ze. ‘Als een product niet lekker is tenslotte, koopt de consument het niet. Daarentegen zorgen we ervoor dat iedere categorie ook een gezondere keuze biedt.’

Smaak is key

Bij Lay’s doet PepsiCo dit bijvoorbeeld door gebruik te maken van zonnebloemolie, rijk aan onverzadigde vetten. En door het zoutgehalte in de chips te verlagen. Tegelijkertijd biedt het levensmiddelenconcern nieuwe varianten als Lay’s Oven Baked met vijftig procent minder vet. ‘Het reguliere Quaker Cruesli-assortiment is de afgelopen jaren in suiker gereduceerd. Ons streven is naar minder dan 16 gram suiker in onze Cruesli producten. Daarnaast hebben we ons Havermout assortiment uitgebreid met varianten die helemaal geen toegevoegde suikers bevatten. Zoals de Havermout Muesli Noten.’

Nutri-Score

Je kunt als fabrikant wel healthier choices bieden, de consument moet deze natuurlijk wel weten te vinden. Daarom investeert PepsiCo in communicatie, via commercials en de verpakkingen, en omarmt het bedrijf de Nutri-Score waarmee consumenten aan de hand van letters en kleuren de (gezondere) samenstelling van een product kunnen zien. Storms: ‘Ondanks het feit dat er nog officieel geen groen licht is, werken wij achter de schermen al aan de implementatie ervan. Zowel in ons bestaande als gerenoveerde portfolio en bij innovaties, en kunnen we uitrollen zodra er een ‘go’ komt.’

Kleinere chipszakken

Met het maken van betere keuzes doelt het concern niet uitsluitend op voedingswaarden, maar eveneens op verpakkingen. ‘Een groot deel van onze footprint is gerelateerd aan verpakkingsmateriaal’, legt Drost uit. ‘We werken daarom hard aan de vermindering van verpakkingsmateriaal en het ontwikkelen van duurzamere plastics.’

Het verkleinen van onze chipszakken levert een besparing op van 101 ton plastic per jaar.”

Plastic biedt namelijk, ondanks de negatieve connotatie die eraan kleeft, veel voordelen benadrukt de duurzaamheidsmanager. ‘Het is licht en houdt producten langer vers.’ Producten als de eerdergenoemde Lay’s-chips, die door het gebruik van plastic zakken bovendien beschermd worden tijdens het transport. ‘De reden waarom er relatief veel lucht in de zakken zit’, legt ze uit.

‘Desalniettemin hebben we de zakken met een centimeter weten te verkleinen, zonder kwaliteitsverlies. Dit lijkt misschien niet veel, maar levert op jaarbasis een besparing op van 101 ton plastic en zorgt er tevens voor dat er minder grote dozen nodig zijn, wat weer van invloed is op de optimalisatie van het transport.’ Door gebruik te maken van hoogwaardige materialen zijn de chipszakken bovendien recyclebaar. ‘Ze kunnen nog niet opnieuw worden gerecycleerd tot chipszak, maar we werken hard aan het verlagen van onze carbon footprint.’

Transparante 7UP-flessen

Iets wat daarentegen al wel grotendeels voor de frisdrankflessen geldt, vult Storms aan. ‘We zijn druk bezig de hoeveelheid gerecycleerd plastic in onze frisdrankflessen te verhogen. Momenteel besparen we hier al circa 500 ton nieuw plastic en 920 ton CO2. We zijn trots op de stappen die we reeds gezet hebben, maar blijven onderzoeken hoe we zo spoedig mogelijk flessen uit 100% PET kunnen aanbieden.’

In de stappen om van PET-flessen wederom PET-flessen te kunnen maken, vervingen PepsiCo en bottelaar Vrumona eerder dit jaar de iconische groene fles van 7UP door een transparante. ‘Een belangrijke stap op weg naar een circulaire economie’, legt de salesdirecteur uit, ‘die tevens aansluit bij de wens van consumenten naar meer transparantie over de ingrediënten en de samenstelling van een product. Onderzoek wijst uit dat 1 op de 4 consumenten vindt dat de transparante fles bijdraagt aan een betere smaakperceptie en aankoopintentie. Veertig procent geeft tevens aan dat zij een transparante fles ook eerder zouden recyclen.’

Klimaatneutraal in 2040

Al deze inspanningen om een duurzamer voedselsysteem te bewerkstellingen, en meer, streeft PepsiCo na door een vermindering van absolute broeikasemissies met meer dan veertig procent tegen 2030, vertelt Drost. In 2040 moet het bedrijf volledig klimaatneutraal produceren.

‘Kort samengevat doen we dit door de eerdergenoemde vermindering van nieuw plastic en het toenemend gebruik van gerecycled materiaal in verpakkingen. Maar ook door aansturing en bevordering van duurzame landbouw, versnelling van de transitie naar hernieuwbare elektriciteit en invoering van emissiearm of emissievrij brandstoftransport voor de gehele waardeketen. Daarnaast investeren we in de ontwikkeling van duurzamere productontwerpen.’

Dit streven geeft het concern samen met haar handelspartners handen en voeten, besluit Storms. ‘Retailers hebben namelijk eveneens ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen en in grote lijnen hebben we dezelfde belangen. Daarom moeten we samen de verantwoordelijkheid pakken en elkaar versterken. Middels schap- en winkelvloercommunicatie, category management en tailormade activiteiten op zowel hoofdkantoorniveau als lokaal, moeten we de consument nog beter informeren over verantwoorde keuzes en ze vertellen hoe lekker deze producten zijn!’

Dit artikel is gesponsord door PepsiCo

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Met een samenvoeging van business units en een sterke focus op onderscheidende merken is Henkel een krachtiger en efficiënter partner in wasmiddelen en haarverzorging. Ondertussen behoort het bedrijf ook tot de koplopers in duurzaamheid.

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

Area President André Ruikes en 
Sales Director Inge van Horne: ‘Binnen het sustainability programma richten we ons op drie niveaus: “For You”, “For the People” en “For the Planet”.’

Cloetta focust op duurzame groei: 'Let's create a sweeter future together'

Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.

Martijn van Weele, Director Commercial Development bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland: ‘Doordat we overal aanwezig waren, hebben we unieke ervaringen aan mensen kunnen weggeven, dat zorgt echt voor engagement.’

'De potentie van onze categorie is groot, daar gaan we de komende jaren het maximale uithalen'

Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) kijkt terug op een dynamisch jaar. 'Een jaar waarin we onze strategische visie aanscherpten', vertelt Martijn van Weele, Director Commercial Development. 'Waarin commercie en digitalisering samenkwamen en we veel positieve impact konden maken, samen met onze klanten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.