Frans Muller: Wij zijn geen inflatieprofiteurs

Frans Muller: Wij zijn geen inflatieprofiteurs
De Albert Heijn aan de Verdilaan in Naaldwijk. Foto's: Roel Dijkstra

ZAANDAM - Topman Frans Muller van Ahold Delhaize werpt beschuldigingen over het te veel verhogen van de prijzen om meer winst te boeken hard van de hand. 'De claim dat we meer rekenen dan nodig is, is onwaar, strookt niet met onze waarden en normen en is echt onzin.'

Muller reageert onder meer op een uitspraak van FNV-voorzitter Tuur Elzinga tijdens een uitzending van Nieuwsuur. 'Het is bizar dat de mensen verarmen, maar dat bedrijven recordwinsten maken en supermarkten prijzen verhogen waar het niet nodig is, alleen maar om hun winstmarges veilig te stellen.' De vakbondsman riep op tot de instelling van maximumprijzen voor onder meer boodschappen.

Irritatie bij Muller over uitspraken over onnodige prijsverhogingen

Rond de presentatie van de halfjaarcijfers reageerde topman Frans Muller van Ahold Delhaize geïrriteerd op deze en soortgelijke claims. 'Ik heb een probleem met uitspraken dat we prijzen verhogen om meer winst te maken. De claim dat we meer rekenen dan nodig is, is onwaar, strookt niet met onze waarden en normen en is echt onzin. Als ik zo’n uitspraak hoor, irriteert me dat. Zo zijn wij niet. Er is geen enkele reden om te verdienen aan inflatie', zegt hij in een vraaggesprek met AD.

Muller onderbouwt ontkenning met cijfers

Muller stelt dat de ontwikkeling van de winstmarge in Europa laat zien dat de winstgevendheid juist is afgenomen en niet gegroeid. Deze bedraagt nu nog 3,4 procent en is daarmee lager dan de 4 procent die als gezond wordt beschouwd. Als het effect van de sterke dollar buiten beschouwing wordt gelaten, slonk de nettowinst van het concern als geheel bovendien met 1,2 procent.

Ahold Delhaize-topman wijst GfK-cijfer prijsstijgingen van de hand

Het gisteren naar buitengekomen cijfer over prijsstijgingen van onderzoeksbureau GfK wijst Muller ook van de hand. Volgens GfK zijn prijzen in Nederlandse supermarkten met 18,5 procent gestegen. De onderzoekers zitten er volgens Muller behoorlijk naast. 'Als wij kijken naar de prijzen in het schap bij Albert Heijn, is de prijsstijging inclusief promoties, ruim kleiner dan 10 procent.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.