Het eetpatroon van de consument verandert in rap tempo. De trend is gezond en bewust maar ook vegetarisch en vegan. Maar wat betekent dat in de praktijk voor foodretailers en het assortiment in de supermarkt?
Het eetpatroon van de consument verandert in rap tempo. De trend is gezond en bewust maar ook vegetarisch en vegan. Maar wat betekent dat in de praktijk voor foodretailers en het assortiment in de supermarkt?
Oogst-boerin Ramona Schalkwijk en co-founder Fennie Lansbergen (rechts) in de tweede vestiging van Oogst in Woerden.Foto’s: Distrifood

Oogst brengt boerderij- en landwinkel naar de stad

WOERDEN - Het korte-keten- en natuur-inclusieve winkelconcept Oogst brengt de boerderijwinkel naar de stad. Na de eerste in Leiden opende vorige week een tweede winkel van het onbemande franchiseconcept in Woerden. 'We maken het veel makkelijker om direct van de boer te kopen', zegt co-founder Fennie Lansbergen.

Josine Stuber: ‘We vinden het belangrijk hart- en vaatziekten te helpen voorkomen en dat kan onder meer door gezond te eten.’ Foto: Ton Kastermans Fotografie

Geen toename in gezonde aankopen bij Coop door 'nudging'

VELP - Consumenten kopen niet significant méér gezonde producten als die op ooghoogte liggen of in de aanbieding zijn. Een wellicht ietwat teleurstellend resultaat van een vijfjarig onderzoek naar nudging. 'Maar toch ook een ongelooflijk belangrijk inzicht', zegt Josine Stuber, onderzoeker bij Amsterdam UMC. Coop was bij het onderzoek betrokken.

Embassy of Food: Supermarket 2050 tijdens de Dutch Design Week. Foto: Distrifood

Is dit de supermarkt van de toekomst?

Eindhoven - Niemand weet hoe de supermarkt er over dertig jaar uit zal zien, en of de supermarkt zoals we hem nu kennen dan nog wel bestaat. De expositie Embassy of Food: Supermarket 2050 in het Klokgebouw bij Strijp-S te Eindhoven doet hierover een voorspelling.

Lukas Lagerweij bij de eerste Pantry. Foto: Ronald Hissink.

Onbemand streeksupertje Pantry opent tweede in Ede

WILP/EDE - Het innovatieve onbemand streeksupertje Pantry heeft in Ede een tweede vestiging geopend. De eerste, in Wilp, opende bijna een jaar geleden. Er volgen er snel meer.

Henk van Harn van Albert Heijn. Foto: Cor Salverius

AH Overblijvers: Henk van Harn over wat Albert Heijn tegen voedselverspilling doet

ZAANDAM - Albert Heijn heeft grote ambities in de strijd tegen voedselverspilling. De marktleider rolt AH Overblijvers tegen voedselverspilling vanaf deze week landelijk uit. AH bouwt dit initiatief daarnaast uit tot een breder merk voor zijn activiteiten rond het terugdringen van voedselverspilling. Directeur Merchandising & sourcing Henk van Harn van Albert Heijn noemt de uitrol van AH Overblijvers een belangrijke stap vooruit. 'Dit is een initiatief waarvan we verwachten dat het vanaf de eerste dag goed gaat lopen en dat met de schaal waarop we dit uitrollen veel impact gaat hebben.'

Oliver Nussli. Foto: Nestlé

Fabrikanteninterview: Zo versnelt Nestlé de lancering van nieuw assortiment

VEVEY - Nestlé heeft de afgelopen jaren zijn innovatiestrategie op de schop genomen. De Zwitserse multinational zet daarbij onder meer veel sneller in op kleinschalige praktijktests. In een interview met Distrifood Magazine leggen hoofd van het R&D Acelerator-programma Oliver Nussli en hoofd communicatie in Nederland Anya Pieroen uit wat er is veranderd. 'We krijgen een veel duidelijker inzicht in wat de 
consument écht van een product vindt.'