De platformeconomie: een app als werkgever?

De platformeconomie: een app als werkgever?

Je hoeft geen futuroloog te zijn om te voorspellen dat digitalisering ook binnen de levensmiddelensector in hoog tempo doorzet. Toegegeven, directe omzetverbetering is voor de meeste ondernemers nog niet weggelegd en er valt binnen de retail nog veel winst te boeken. Maar dat komt niet door stilzitten. Een blog van Arjan Klaassen van BVD Advocaten.

Volgens het blad Retailtrends (november 2017) investeren retailers niet minder dan gemiddeld in digitalisering. De trend is hoe dan ook niet meer te keren. ING sectorinformatie bericht in maart 2008:  “De grootste drempel in de food zijn de (dag)verse producten, wat de logistiek ingewikkeld maakt. Toch zal, gezien de doorzettende trend van digitalisering, technologische ontwikkelingen en social media, de impact van platformen op het business model van Retail bedrijven alleen maar toenemen”.

Gevolgen voor personeel

Intrigerend in dit verband is dat het niet alleen gaat om processen en consumenten – per definitie heeft deze ontwikkeling ook gevolgen voor personeel. Platforms als Uber (taxidiensten), Deliveroo (bezorging) en vele andere plaatsen de arbeidsmarkt en vakbonden voor volstrekt nieuwe vragen. Deliveroo-bezorgers, maar ook Uber-chauffeurs, kunnen in principe werken wanneer ze willen, krijgen per bestelling betaald en worden aangestuurd via een app. De app biedt ze klussen aan, vertelt ze waar ze naartoe moeten en verzamelt data waarmee soms ook berekend wordt hoe goed ze hun werk doen. Platforms beschouwen zich niet als werkgever, maar als “makelaar” tussen vraag en aanbod. Is het algoritmisch systeem (bij Deliveroo 'Frank' geheten) dan niet de baas? Er zijn weinig verplichtingen voor de 'werker', maar er zijn evenmin zekerheden. Risico’s als ziekte draagt hij zelf en ontslagbescherming is niet aan de orde. Een doorn in het oog van o.a. de vakbonden. Die hebben dan ook Deliveroo voor de rechter gedaagd: eind juli volgt een uitspraak, door sommigen al betiteld als 'een nieuwe strijd in de frontlinie van het arbeidsrecht'.

Klassiek arbeidsrecht in digitale economie

De vraag is wat het klassieke arbeidsrecht voor antwoord kan bieden op de moderne vragen in een digitale kluseconomie. Als een baan wordt opgeknipt in afzonderlijke klussen en die worden door verschillende personen uitgevoerd via een slimme app, brengt dat een totaal nieuwe mix van arbeid, loon en gezagsverhouding mee. Het arbeidsrecht gaat nog uit van een duurzame relatie, waarbij de werkgever de zorg draagt voor de werknemer. Als duurzaamheid wegvalt, vallen ook loyaliteit en verantwoordelijkheidszin weg. De vraag is hoezeer de nadelen opwegen tegen de voordelen - als simpele marktwerking het antwoord moet bieden, weten we wel hoe dit gaat luiden.

Wetgever moet aanhaken

Ver van het bed van de supermarktondernemer? Dat valt te bezien. Deliveroo is slechts een Nederlands voorbeeld: naar zijn aard dichterbij is bijvoorbeeld Snag Work, nu nog alleen binnen de VS, dat zich  toelegt op het invullen van roosters (shifts) door 'workers', ook binnen winkels. Snag Work biedt werkers de uren die zij willen maken om in alle vrijheid een inkomen te verwerven en verder zich te richten op wat zij belangrijk vinden en ontlast ondernemers van alle sores die onderdeel vormen van de arbeidsovereenkomst en de CAO. Kortom: het arbeidsrecht moet op de schop en de wetgever moet aanhaken.

Een artikel van BVD Advocaten

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.