Feiten en cijfers: De actuele omzetten en ontwikkelingen
De feiten en cijfers over de supermarktbranche op een rijtje. Geactualiseerd tot en met periode 9.
De feiten en cijfers over de supermarktbranche op een rijtje. Geactualiseerd tot en met periode 9.
Onderzoeksbureau YouGov, het voormalige GfK Consumerpanel, heeft de genomineerden bekendgemaakt voor het vernieuwde Versrapport.
De meeste A-merken groeien nauwelijks meer. Toch is er een kleine groep die al jarenlang de weg naar boven weet te vinden, blijkt uit onderzoek van...
De feiten en cijfers over de supermarktbranche op een rijtje. Geactualiseerd tot en met periode 9.
Onderzoeksbureau YouGov, het voormalige GfK Consumerpanel, heeft de genomineerden bekendgemaakt voor het vernieuwde Versrapport.
De meeste A-merken groeien nauwelijks meer. Toch is er een kleine groep die al jarenlang de weg naar boven weet te vinden, blijkt uit onderzoek van YouGov, voorheen GfK Consumer Panel. Hoe houden ze die omzetgroei vol in tijden van corona, hoge inflatie en hoge kosten?
Het toonaangevende Versrapport van CPS GfK en Distrifood krijgt een nieuwe opzet. Vanaf dit jaar is het onderzoek opgesplitst in landelijke en regionale ketens.
Sinds 2019 neemt het aantal producten in supermarkten al niet meer toe, blijkt uit onderzoek van Circana. Het onderzoeksbureau ziet verder dat door de tabaksban de omzet bij benzinestations de lucht in schiet.
De omzet van supermarkten keldert in 2024. De afbouw van tabaksverkopen en het stoppen van AH-filialen met het aanbieden van rookwaren zijn belangrijke oorzaken.
Dirk en Nettorama zijn de grote winnaars in het Zomerrapport van CPS GfK. Voor Dirk betekent dit bij de landelijke ketens prolongatie van de winst in het Kerstrapport, Nettorama is terug op de eerste plaats bij de regionale ketens, na twee keer winst op rij voor Poiesz.
Nettorama neemt in het CPS GfK Zomerrapport de eerste plaats weer over van Poiesz. Nettorama wint op vier aspecten en stijgt in waardering, terwijl Poiesz nog op twee aspecten wint en één tiende punt inlevert. Opvallende andere ontwikkeling: Boon's Markt krijgt een fors hogere waardering en komt de top-5 binnen op de derde plaats.
Dirk behoudt zijn eerste plaats in het CPS GfK Zomerrapport bij de landelijke formules. De A-merkdiscounter doet dit, ondanks een nipt lager rapportcijfer, vol overtuiging. Dirk wint op vier van de negen aspecten, waaronder het belangrijke aspect kwaliteit. Met Lidl op de tweede plaats en Plus op plek drie is het hele podium ongewijzigd.
ZALTBOMMEL - Het marktaandeel van Lidl Nederland is met 0,3 procentpunt gestegen ten opzichte van vorig jaar.
AMSTERDAM - NielsenIQ heeft de marktaandelen over 2023 gepubliceerd.
ZEIST - Historische winnaars in het GfK Kerstrapport 2023. Bij de landelijke formules een primeur. Voor de eerste keer in de geschiedenis staat Dirk op de hoogste trede van het podium. Bij de regionale formules dezelfde winnaar als in de zomer. Maar omdat Poiesz nog midden in het vieren van het 100-jarig bestaan zit, mag dit ook rustig een historisch resultaat worden genoemd. Zeker in een tijdperk waarin juist prijsformules de wind in de rug hebben
€103.698.873. Dat is de gezamenlijke omzet van de best presterende producten twee jaar na hun introductie in de supermarkten (MAT 32-2023). In groeitempo zijn het toppers, maar in absolute cijfers is dit jaar geen uitschieter. 'Ondanks dat 2021 geen goed introjaar was vanwege corona, zijn de stayersomzetten en -groei redelijk gemiddeld', legt Circana-onderzoeker Sjanny van Beekveld uit.
De versprestaties van Nederlandse supermarkten lopen sterk uiteen. Niet veranderd is dat Spar relatief de succesvolste versverkoper van Nederland is en Dirk het minst. Maar uit de cijfers van GfK vallen veel meer interessante conclusies te trekken. Distrifood zet er 10 op een rijtje.
LEEUWARDEN/OOSTERHOUT - Poiesz blijft de nummer 1 in vlees, maar onttroont nu ook Hoogvliet bij brood. Nettorama vergroot zijn voorsprong op Lidl als koploper in agf. De snelle stijging van de prijzen in de supermarkten, ook bij vers, missen net als vorig jaar hun effect op het GfK Versrapport 2023 niet. Maar onder de streep verandert alleen in brood het podium.
Growers United wil weten wat consumenten beweegt en is in de branche koploper als het gaat om internationaal georiënteerd shopper onderzoek. 'Via verschillende methoden meten we wanneer de shopper welke afwegingen maakt en waarom. Met deze informatie kunnen we voor een aanpak kiezen, die op de keuzemomenten inspeelt. Zowel met het product als in het schap,' vertelt Perry Dekkers, commercieel directeur bij Growers United. 'Samen met retailers ontwikkelen we zo een passende (marketing)strategie die zowel shoppers, retailers als leveranciers helpt in het maken van de juiste keuzes.'
HUIZEN/UTRECHT - Lidl heeft voor het eerst het GfK Zomerrapport gewonnen. De discounter deelt de eerste plaats met de winnaar van het jongste Kerstrapport, Plus. Bij de regionale formules herovert Poiesz de eerste plaats ten koste van Nettorama.
Met een omzet boven de €10 miljard zijn de 100 topmerken in de supermarkt in omzet gelijk aan een formule als Jumbo. Opvallend is dat de grootste merken sterker groeien dan de staart van de top-100. Hertog Jan is ook voor het eerst dit jaar groter dan Heineken en daarmee het grootste biermerk. Vier lessen voor A-merken in tijden van inflatie en negen lessen over groei.