Dat blijkt uit vanmorgen naar buitengebrachte cijfers. De omzetstijging valt wel lager uit dan in mei, toen de supermarkten volgens de CBS-cijfers een omzettoename van 5,1 procent noteerden. Ook vorig jaar in juni was de groei sterker, 4,9 procent. Supermarkten presteerden echter wel beter dan de totale detailhandel, die over juni een plus van 3 procent noteerde. De groei van de supermarkten ging wel ten koste van de speciaalzaken, die hun verkopen licht zagen dalen.
Drogisterijen groeiden het hardst
De omzet van de winkels in non-food groeide met 1,7 procent. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was 1,4 procent hoger dan een jaar eerder. Drogisterijen realiseerden in juni de grootste omzetstijging. De omzet van winkels in recreatie-artikelen, winkels in schoenen en lederwaren en winkels in consumentenelektronica kromp in vergelijking met een jaar eerder. Online werd 19 procent meer omgezet, aldus het CBS. Bij webwinkels werd 15 procent meer omgezet, terwijl de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is met 25 procent aandikte.
Lees ook: CBS: ‘Sterke groei visspeciaalzaken’