Laten volgen van zieke werknemer onrechtmatig?

Laten volgen van zieke werknemer onrechtmatig?
Dico Bogerd (BVD Advocaten)

Een zieke werknemer? Het is soms verleidelijk om te laten uitzoeken of een medewerker echt ziek is. Mag dat? En wat is er precies mogelijk? Een blog van advocaat Dico Bogerd.

Ik heb al eerder geschreven over het inschakelen van een onderzoeksbureau om te checken of iemand echt ziek is. Zeer recent oordeelde de rechtbank Noord-Holland dat het volgen van een werknemer tijdens ziekte in die zaak onrechtmatig was. Wat zijn dan de gevolgen voor de werkgever die dit met zich meebrengt?

Wat was er gebeurd?

Een medewerkster heeft zich voor het eerst in dat dienstverband ziek gemeld. De werkgever zit er kort op en laat de werkneemster direct 7 dagen volgen door een onderzoeksbureau. Dat onderzoeksbureau constateert dat er extern werkzaamheden werden verricht door de medewerkster. Als vervolgens de medewerkster geen gehoor geeft aan een oproep van werkgever om te komen praten, wordt per brief ontslag op staande voet gegeven.

Oordeel kantonrechter

De kantonrechter is zeer kritisch op het inschakelen van het bureau. Met name omdat het een niet-gecertificeerd bureau is en omdat deze werkgever te snel naar dit middel greep. De kantonrechter geef aan dat in principe de controle door werkgever zelf moet plaatsvinden. Alleen als er ernstige verdenkingen zijn gerezen, mag je de werknemer laten volgen. Daar was hier geen sprake van. Dit betekent dus dat er onrechtmatig is gehandeld door de werkgever. Betekent dat ook dat het rapport van het bureau niet gebruikt mag worden? Nee, ook onrechtmatig verkregen bewijs mag gebruikt worden als bewijs.

De kantonrechter oordeelt uiteindelijk dat het ontslag op staande voet onterecht is gegeven omdat er geen sprake is van externe werkzaamheden. De externe werkzaamheden betroffen namelijk een vriendendienst (brandnetels uit tuin van zieke vriendin plukken). Dit is volgens de rechter niet als nevenwerkzaamheden aan te merken. En al was dat het geval, dan had eerst de weg van loonopschorting moeten worden gevolgd.

De werkneemster heeft niet gevraagd om herstel van het dienstverband, maar om een billijke vergoeding als compensatie. De rechter kent deze ook toe, waarbij wordt overwogen dat daarin ook een component moet zijn opgenomen voor de privacyschending. Uiteindelijk wordt – mede gezien de arbeidsmarktpositie van de werkneemster – de billijke vergoeding gesteld op circa twee maandsalarissen. In totaal bedraagt de billijke vergoeding € 2.500,-. De privacyschending en het onterecht gegeven ontslag op staande voet wordt daarmee niet erg zwaar bestraft.

Kortom

Duidelijk is dat je als werkgever moet opletten bij het inschakelen van een onderzoeksbureau. Er moet een aanwijsbare reden zijn om het bureau in te schakelen. En als je dan een bureau inschakelt, kies dan voor een gecertificeerd bureau. Op die manier voorkom je discussies over privacyschending, al valt de sanctie die de kantonrechter erop stelt nog wel mee.

Deze blog is aangeleverd door Dico Bogerd (BVD Advocaten).

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.