Foodproducent Heemskerk gaat efficiënter leveren met minder derving

Foodproducent Heemskerk gaat efficiënter leveren met minder derving
Peter van Veen, manager planning bij Heemskerk: ‘Met Slim4 hebben we de spoedorders in de productie met 80% gereduceerd’.

Om retailers dagelijks zo vers en zo efficiënt mogelijk te leveren heeft Heemskerk nieuwe supply chain software in gebruik genomen. 'We hebben nu beter inzicht in wat we dagelijks moeten produceren. Hierdoor hoeven we onze productielijnen minder om te stellen en hebben we bijna geen derving meer.'

Familiebedrijf Heemskerk, specialist in het snijden en verpakken van verse groenten, is hofleverancier voor supermarktketens als Lidl, Coop, Deen, Boni en Dirk. Ook fastfoodketens als Burgerking en Subway worden door het bedrijf beleverd. Wekelijks rollen er in de fabriek in Rijnsburg zo’n drie miljoen consumentenverpakkingen van de band, veelal white label dus met het eigen merk van de betreffende retailer erop geprint.

De houdbaarheid van de artikelen die van Heemskerk levert is ultrakort, zo’n zeven tot acht dagen, dus de hele supply chain is erop gericht zo vers mogelijk te produceren en te leveren. ‘Met boeren en telers spreken we wekelijks een leverschema af waarin we op dagbasis aangeven wat ze voor ons moeten oogsten’, vertelt manager planning Peter van Veen. ‘Deze grondstoffen mogen bij ons maximaal drie dagen liggen dus die worden zo snel mogelijk verwerkt op één van onze zestig productielijnen. 85% van wat we dagelijks produceren gaat dezelfde dag nog naar de klant.’

Forecasting cruciaal

Omdat ’s ochtends nog niet bekend is wat Heemskerk die dag precies moet leveren, laat staan een week van tevoren als de leverschema’s voor leveranciers worden opgesteld, is forecasting een cruciaal onderdeel binnen aansturing van de supply chain. Voor het opstellen van die forecast gebruikte Heemskerk een maatwerksysteem, maar dit is recent verruild voor Slim4 van Slimstock.

‘Het oude systeem baseerde zich op vier weken verkoophistorie en hield geen rekening met seizoenen, promoties of de levenscyclus van artikelen. Als je dat handmatig moet inbrengen, is dat enorm bewerkelijk. Slim4 bevat een geavanceerde forecastmodule die met al die factoren automatisch rekening houdt, waardoor je niet alleen een veel betere forecast krijgt maar waardoor ook het forecastproces veel efficiënter verloopt.’

Minder omstellen, minder derving

Met Slim4 is de kwaliteit van de forecast met sprongen vooruit gegaan, constateert Van Veen tevreden. ‘De belangrijkste graadmeter is dat we veel vaker in één keer de juiste hoeveelheden produceren. Iedere dag opnieuw wordt ons complete assortiment, bestaande uit 650 SKU’s, vers geproduceerd. Het omstellen van een productielijn kost veel tijd en je hebt restricties in de volgorde waarin je artikelen produceert; dus je wilt liefst in één keer de juiste batch maken. Maar omdat klanten gaandeweg de dag nog bestellingen plaatsen, moesten we voorheen wel vijftig keer per dag een herhaalorder inplannen. Met Slim4 is dit nog maar vijftig keer per week. Het aantal onnodige omstellingen is dus met tachtig procent gereduceerd. Een andere graadmeter voor de kwaliteit van de forecast is het percentage derving. Dit hebben we terug kunnen brengen tot slechts 0,5%.’

Lees hier het hele verhaal over Heemskerk.

Dit artikel is gesponsord door Slimstock.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.