Franchisenemer wint strijd om toplocatie

Franchisenemer wint strijd om toplocatie

Franchisegevers willen toplocaties vanzelf graag behouden als de samenwerking met de franchiseondernemer wordt beëindigd. Zowel in de situatie waarbij franchisenemer van de franchisegever huurt, als in de situatie dat franchisenemer de vestigingslocatie van een derde huurt. Recent trok een franchisegever echter definitief aan het kortste eind en moest de toplocatie (de Dam in Amsterdam) aan de ex-franchisenemer worden gelaten. Een blog van advocaat Erhard Koekoek.

De franchisenemer huurde in deze kwestie het vestigingspunt op de Dam al geruime tijd, voordat er een franchisesamenwerking werd aangegaan met de franchisegever. In de franchiseovereenkomst was een hele trits voorwaarden opgenomen over de situatie na beëindiging van de franchisesamenwerking. Er was afgesproken dat franchisegever de onderneming zelf mocht voort zetten op het vestigingspunt. Ook was vastgelegd dat franchisenemer de overname van de huurovereenkomst moest aanbieden aan franchisegever.

Nadat partijen langdurig overleg hebben gevoerd over een verlenging van de franchiseovereenkomst, komt die uiteindelijk niet tot stand. Gevolg is dat de franchiseovereenkomst van rechtswege eindigt en de franchiseondernemer andere activiteiten op de vestigingslocatie start. Daarop begint franchisegever een procedure tegen de – inmiddels – ex-franchiseondernemer. Daarin vordert zij dat aan haar de huurrechten van de bedrijfsruimte moeten worden aangeboden. In ieder geval moet de franchiseondernemer meewerken aan de indeplaatsstelling van de franchisegever als huurder.

Let op termijnen

Franchisenemer leest vervolgens de franchiseovereenkomst er nog eens goed op na en constateert dat franchisegever heeft zitten slapen. Franchisegever heeft niet op tijd het recht ingeroepen om de onderneming van de franchisenemer voor te zetten. In de franchiseovereenkomst was namelijk afgesproken dat de franchisegever dit 60 dagen voor het einde van de franchiseovereenkomst moest laten weten. In dit geval had de franchisegever pas 53 dagen voor de beëindiging laten weten dat – wanneer de onderhandelingen over de verlenging op niets uitliepen – zij de onderneming zelf wilde voortzetten op het vestigingspunt. Franchisegever was dus 7 dagen te laat.

Toplocatie

Gevolg was dat zowel de rechtbank als het gerechtshof te Amsterdam de vorderingen van de franchisegever afwezen. De afgesproken termijn van 60 dagen werd strikt gehandhaafd. Franchisenemer kon de toplocatie op de Dam dus behouden, omdat franchisegever schriftelijke afspraken over termijnen niet strikt had opgevolgd. Had franchisenemer de schriftelijke afspraken niet zorgvuldig geanalyseerd, dan was de zaak wellicht heel anders afgelopen. Wij lezen en denken daarom graag met u mee.

Dit artikel is geschreven door Erhard Koekoek van BVD advocaten. 

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.