Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek naar buiten heeft gebracht. Het aantal verkochte consumpties nam met 0,4 procent af, mar dat werd dus goedgemaakt door prijsstijgingen. Opvallend is de mindere verkoop van restaurants, waar sprake was van de eerste volumedaling in de afgelopen tweeënhalf jaar. Ook cafés hadden te maken met een volumedaling. De omzetontwikkeling in de horeca staat in schril contrast tot de trend in de supermarktbranche. Het CBS meldde recent nog een omzettoename voor de supermarkten in oktober van 4 procent.
Hotels boeken minder overnachtingen
De omzet van logiesverstrekkers nam met 0,3 procent toe. Ook in deze sector is de omzettoename volgens het CBS volledig toe te schrijven aan prijsstijgingen. Het volume daalde met 1,4 procent. De omzet van hotels steeg met 0,2 procent, maar het volume daalde met 0,9 procent. De omzet van overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, steeg met 0,8 procent.
Ook ondernemersvertrouwen neemt af in horeca
Het ondernemersvertrouwen in de horeca blijft volgens het CBS aan het begin van het vierde kwartaal wel positief, maar het is wel minder dan drie maanden eerder. Het personeelstekort loopt verder op. Aan het begin van het vierde kwartaal van 2018 gaf 30 procent van de horecabedrijven te kennen dat hun bedrijfsactiviteiten belemmerd worden door een tekort aan arbeidskrachten. Vanaf het vierde kwartaal van 2016 is dat percentage snel opgelopen. Het tekort aan arbeidskrachten blijkt ook uit de ruim 21.000 openstaande vacatures in de horeca aan het eind van het derde kwartaal. Ook gingen er iets meer horecabedrijven failliet in het derde kwartaal dan een jaar eerder.
Ondernemers rekenen op minder groei in 2019
Het CBS heeft de ondernemers ook gevraagd wat ze komend jaar verwachten. De horecaondernemers zijn per saldo postitief over hun omzet, personeelsbestand en investeringen in 2019, zij het minder positief dan de verwachtingen die ze hadden over 2018.
Lees ook: Eerste Plus Briljant met horeca open