Wet Franchise gepubliceerd

Wet Franchise gepubliceerd
Cornelis Klepper (BVD Advocaten)

De consultatieversie van de Wet Franchise is gepubliceerd op 12 december 2018. Het voorstel is afkomstig van de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (Mona Keijzer) en de Minister voor Rechtsbescherming (Sander Dekker). Tot 31 januari 2019 kan worden gereageerd op het wetsvoorstel.

In het wetsvoorstel zijn regels ter bescherming van bestaande en potentiële franchisenemers opgenomen.

In het wetsvoorstel staat dat van de regels niet ten nadele van de franchisenemer kan worden afgeweken.

Het hele wetsvoorstel Wet Franchise is te vinden op een website van Overheid.nl: www.internetconsultatie.nl/wet_franchise.

Voorgestelde regels Wet Franchise

Hieronder volgen, verkort weergegeven, enkele voorgestelde regels:

  • Franchisegever is verplicht om potentiële franchisenemers (tenminste 4 weken van te voren) schriftelijk te voorzien van alle relevante informatie, waaronder een vestigingsplaatsonderzoek. Op basis van deze informatie moet de potentiële franchisenemer in staat zijn de financiële gevolgen van het sluiten van de franchiseovereenkomst te voorzien.
  • De franchisegever verleent de franchisenemer de bijstand en commerciële en technische ondersteuning die redelijkerwijs nodig zijn voor de franchisenemer om de formule te kunnen exploiteren.
  • De franchiseovereenkomst bepaalt de manier waarop de goodwill in de franchiseonderneming wordt vastgesteld.
  • De franchiseovereenkomst bepaalt dat en hoe de goodwill die is toe te rekenen aan de franchisenemer, bij beëindiging van de overeenkomst wordt vergoed aan de franchisenemer.
  • Verplichte afname van goederen of diensten is alleen geldig als hiervoor marktconforme voorwaarden gelden.
  • Een non-concurrentiebeding mag maximaal een jaar duren en mag niet verder gaan dan het rayon van de franchisenemer.
  • De franchisegever verstrekt de franchisenemer tijdens de duur van de franchiseovereenkomst informatie over beoogde wijzigingen in de overeenkomst.

Instemming

Een wijziging van de franchiseovereenkomst die aanzienlijke gevolgen heeft voor de exploitatie van de franchiseformule door de franchisenemer, vergt voorafgaande instemming van:

  1. een twee-derde meerderheid van het vertegenwoordigend orgaan van de franchisenemers, indien aanwezig, of
  2. de franchisenemer jegens wie de franchisegever de wijziging wil doorvoeren en die deze gevolgen daarvan ondervindt of dreigt te ondervinden.

Wat mij betreft is het een goede ontwikkeling dat de juridische bescherming van franchisenemers in de wet wordt opgenomen. Hoewel het wetsvoorstel wellicht nog wat gefinetuned kan worden, is dit een mooie aanzet. Ik houd u op de hoogte van het vervolg.

Een blog van Cornelis Klepper, advocaat bij BVD Advocaten. 

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.