Twee weken lang in gesprek met retailers, horeca, leveranciers, maatschappelijke organisaties en medewerkers, om over duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid te leren van elkaars ideeën en standpunten. Wat willen we bereiken, en hoe kunnen we daar samen naartoe werken. In november organiseerde Coca-Cola de tweede editie van ‘OPEN’. ‘Vorig jaar hebben we vier weken lang in vier verschillende steden onze stakeholders uitgenodigd voor onze eerste editie van ‘OPEN’ dialoogsessies’, zegt Jeroen van Vliet, Sales Director Retail bij Coca-Cola European Partners Nederland. ‘Praten, luisteren en leren van elkaar, over de belangrijke zaken waar wij als producent mee te maken hebben, zoals verpakkingen, watergebruik en caloriereductie. Afgelopen november was de tweede editie, waar we gedurende twee weken in Rotterdam zeshonderd mensen ontvingen.’
Initiatieven en oplossingen
Die sessies zijn voor Coca-Cola erg belangrijk. ‘Zo ontstaan er sneller initiatieven en oplossingen met klanten, kunnen we klanten met elkaar verbinden en maken we thema’s zoals verpakkingen en suiker bespreekbaar onder groepen met verschillende standpunten. Een voorbeeld: we hebben een gedragswetenschapper verbonden aan een bioscoop om te onderzoeken waarom het zo moeilijk is om na de film flesjes apart in te zamelen. Je denkt misschien: de consument is wellicht lui, maar vaak is dat het niet. Door er echt onderzoek naar te doen, komen we verder dan als we alleen snel een conclusie zouden trekken. Vanuit kennis en houding kunnen we beter bepalen wat een goede actie zou zijn om daar verandering in te brengen.’
Suikerreductie door caloriearme dranken
‘Suikerreductie is een belangrijk aspect voor zowel ons als de consument. Onze doelstelling is dat in 2025 de helft van ons verkoopvolume afkomstig is van caloriearme of calorievrije dranken’, vervolgt Van Vliet. Caloriearm betekent minder dan 20 calorieën per consumptie van 100 milliliter. ‘Dat vergt de komende jaren nog wel flinke stappen. We zitten nu op 36 procent, door onder meer de herintroductie van Sprite, die volledig suikervrij is geworden, en Fanta, waar het afgelopen jaar 30 procent van de suiker is uitgehaald. Alle nieuwe introducties zijn producten die laag in calorieën zijn of helemaal geen calorieën bevatten, zoals Fuze Tea, caloriearm, is met 14 miljoen euro omzet in supermarkten de grootste introductie van de afgelopen jaren. Zo proberen we uiteindelijk de doelstellingen te behalen die we onszelf hebben opgelegd.’
Consument altijd keuze geven
Van Vliet geeft aan dat het niet zozeer moeilijk is om drankjes zonder suiker te maken. ‘Maar we willen vooral ook lékkere drankjes maken. Daarnaast willen we de consument de keuze bieden. Dus waar we suiker kunnen reduceren met behoud van smaak zullen we dat doen. En in alle uitingen en aanbiedingen zorgen we altijd dat het caloriearme of calorievrije drankje leidend is. Er is ook geen supermarkt in Nederland die enkel Coca-Cola regular verkoopt. We zullen er altijd zero sugar of light bij hebben staan, ook op kopstellingen en in de folders. Zodat de consument altijd de keuze heeft. De consument kiest tegenwoordig al veel vaker voor caloriearme dranken. Coca-Cola in Nederland heeft inmiddels al 8,5 miljoen kilo suiker per jaar uit haar frisdranken gehaald ten opzichte van 2012.’
Gebruik van plastic reduceren
Coca-Cola probeert zo veel mogelijk het gebruik van plastic te reduceren. Van Vliet: ‘We doen wat we kunnen, zo is onze 1,5L PET-fles nu al 25 procent lichter. Ook kijken we continu naar designaanpassingen die leiden tot minder plasticgebruik. Een volgende grote stap zullen we eind 2019 bereiken, door al onze PET-verpakkingen voor 50 procent uit gerecycled plastic te laten bestaan.’
Daar zitten voor Coca-Cola uitdagingen aan. ‘Ten eerste: kan ons machinepark het aan, is de samenstelling van het nieuwe plastic zo dat we er de gewenste kwaliteit flessen van kunnen blazen’, vevolgt Van Vliet. Ten tweede: is er voldoende materiaal beschikbaar. Dat is lastig, want om een nieuwe fles te maken, die voor 100 procent uit gerecycled materiaal bestaat, heb je zo’n 1,3 materiaal fles nodig. Dat maakt het dus al onmogelijk om met een volledig gesloten keten die 100 procent te halen. Er is veel vraag naar hoogwaardig gerecycled PET-materiaal dat geschikt is om te gebruiken, kwalitatief RPET is duur, maar met de ambitie die we hebben is het de investering waard. Met 50 procent gerecycled PET in al onze PET-verpakkingen van al onze merken lopen we significant voorop binnen de industrie.
Hoe krijgen we onze verpakkingen terug?
De grote vraag is: hoe krijgen wij al onze verpakkingen terug? Dan verdwijnt geen enkele verpakking meer als zwerfafval en kunnen wij al het materiaal hergebruiken. We krijgen nu al 70 procent van de kleine PET-verpakkingen terug. Van de grootverpakkingen met statiegeld krijgen we 90 tot 95 procent terug. Natuurlijk verdwijnt een klein deel in het gebruik: ze gaan stuk of worden anders ingezet. De focus ligt op het terugkrijgen van de rest van de kleinere flessen. Ook daarom hebben we ‘OPEN’ opgezet: hoe krijgen we die recyclingcirkel samen voor elkaar, omdat we dat niet alleen kunnen. De alternatieven, zoals kartonnen verpakkingen of glas, hebben ook hun eigen uitdagingen; glas kost veel energie in productie en transport. Bij iedere beslissing die je maakt moet je ook kijken naar de totale CO2-voetafdruk. Dit is belangrijk om mee te nemen in de discussie wanneer we over verschillende verpakkingen spreken.’
Kansen in 2019
‘Komend jaar zien we vooral groei in portieverpakkingen, met een focus op kleine blikjes, van 150 en 250 milliliter. Het biedt een mooie waardepropositie voor de handel en voor de consument. En dat gaat hard, want die verpakkingen staan nu al op een plus van 43 procent in 2018.’ Daarnaast ziet Van Vliet kansen in het inspelen op occasions. ‘In de UK is de lunchdeal bijvoorbeeld al goed voor 2 procent van de supermarktomzet. Coca-Cola kan hierin veel learnings delen, omdat we heel veel weten van de Out-Of-Home markt, waarbij convenience kennis vanuit zowel een nationaal als internationaal perspectief kan worden gedeeld. Eenzelfde kans ligt er in de avondmaaltijd of bijvoorbeeld in kleine consumpties voor je Netflix-momenten.’
Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Coca-Cola.