Vanmorgen brachten hoofdredacteur Peter Garstenveld van Distrifood/Foodmagazine en research director Joop Holla van onderzoeksbureau GfK een verrassingsbezoek aan het hoofdkantoor van Nettorama in Oosterhout om daar het bij de winst in het Kerstrapport behorende beeld uit te reiken aan de directie van het bedrijf. Directeur Harry Sulman (foto onder) nam de prijs in ontvangst. De blijdschap bij de Brabantse formule over de winst in het rapport was groot. Het is voor het eerst in de lange geschiedenis van de rapporten zoals deze in Foodmagazine worden gepubliceerd dat Nettorama op de eerste plaats eindigt.
Nettorama nummer één op vier aspecten
Nettorama is een buitengewoon overtuigende winnaar van het GfK Kerstrapport. De keten voert in vier van de negen gemeten aspecten de ranglijst aan, met de 8,14 voor ‘lage prijzen’ als het hoogste cijfer. Alleen op de aspecten ‘winkelgemak’ en ‘winkeluitstraling’ is voor Nettorama geen plek bij de tien hoogstgewaardeerde ketens weggelegd. De winnaar van vorig jaar, de Friese keten Poiesz, blijft nog wel de nummer 1 in twee aspecten. Net als vorig jaar in december wordt de ranglijst gedomineerd door regionale ketens. De winnaar van vorig jaar, Poiesz, krijgt nog een hoger rapportcijfer dan toen, maar wordt toch door Nettorama gepasseerd.
Emté op het podium in laatste optreden in rapport
Emté, waarvan een deel van de vestigingen de afgelopen maanden zijn omgebouwd naar Coop en Jumbo, eindigt in zijn laatste Kerstrapport op de 3e plaats, met nog een iets hoger rapportcijfer dan vorig jaar.
Holla: ‘Het onderzoek heeft het hele jaar gelopen, dus heeft Emté nog voldoende waarderingen ontvangen voor opname in het onderzoek. De trouwe klanten van Emté blijven erg tevreden over de winkels, met een 7,99 krijgt de formule nog steeds het hoogste cijfer van allemaal voor zijn versafdelingen. Volgend jaar worden de laatste vestigingen omgebouwd, dit is dus de laatste keer dat ze in dit onderzoek worden meegenomen.’
Kijk de video:
Nettorama neemt trofee in ontvangst
Bijrol in Kerstrapport voor landelijke ketens
Voor de landelijke ketens is wederom slechts een bijrol weggelegd. Net als vorig jaar is Lidl de hoogst genoteerde nationaal opererende formule. De prijsvechter is met het rapportcijfer 7,69 de nummer 8 op de ranglijst, vorig jaar eindigde Lidl met vrijwel hetzelfde rapportcijfer nog op de 7e plaats. Jumbo staat als enige andere landelijke speler nog in de top-10, al zakt de formule uit Veghel ook een plekje naar de 10e plek. Plus stond vorig jaar nog op de 8e plaats, boven Jumbo, maar zakt nu als het gaat om waardering uit de top-10.
Ombouw Aldi lijkt vruchten af te werpen
Bij Aldi lijkt de enorme ombouwoperatie en de vernieuwing van de formule zijn vruchten af te werpen. In de matrix van GfK verbetert Aldi zich zowel in service als in prijs en komt een stuk dichterbij aartsrivaal Lidl. Laatstgenoemde schuift een flink stuk naar links op de servicelijn, al blijft de keten dus op de eindranglijst de hoogst genoteerde landelijk actieve supermarktketen.
Deen en Boni verbeteren zich spectaculair
Twee ketens maken duidelijke progressie in de top-10. Deen stond vorig jaar met een 7,62 nog op de 11e plaats van de ranglijst, maar krijgt nu het rapportcijfer 7,76 en dat is goed voor de 6e plaats. De formule verbetert zich op een aantal aspecten spectaculair. Boni was vorig jaar nog 10e, maar wint ééntiende en drie plaatsen op de ranglijst en is nu de nummer 7. Sterkste aspecten zijn aanbiedingen en lage prijzen, waarin Boni de top-5 haalt.