Cheese op het Damrak?

Cheese op het Damrak?

De gemeente Amsterdam trad handhavend op toen een kaaswinkel zich in het centrum van Amsterdam vestigde. De vestiging was namelijk in strijd met het beleid van de gemeente dat zij het aantal toeristenwinkels in het centrum aan banden wil leggen. Maar mocht de gemeente dit zomaar doen? Een blog van Jaco van den Brink.

In een recente uitspraak deed de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak over de beperking van toeristenwinkels in Amsterdam.

Nieuwe beleidsregels

De Amsterdam Cheese Company (ACC) was al een tijdje bezig met het openen van een nieuwe winkel in het centrum van Amsterdam. Nadat ACC het pand kon betrekken, begon zij direct met verbouwing en schreef ze de nieuwe vestiging in bij de Kamer van Koophandel. Enkele dagen later werd de eerste partij kaas geleverd voor verkoop. Toen kwam de gemeente Amsterdam met nieuwe beleidsregels: nieuwe toeristenwinkels mogen zich niet meer vestigen in het centrum van Amsterdam. Het betrof een bepaald postcodegebied en enkele aangrenzende straten. Pech voor de ACC die na invoering van het verbod begon met de kaasverkoop. Nadat een toezichthouder enkele weken later kwam controleren, is tot handhaving overgegaan.

Toeristenwinkel

Een van de vragen die door de Afdeling is beantwoord, was de vraag of de kaaswinkel wel daadwerkelijk een toeristenwinkel was. Is de kaaswinkel niet ‘gewoon’ detailhandel? Het college van de gemeente stelde van niet. De kazen zijn vacuüm verpakt, zijn lang houdbaar, hoeven niet gekoeld bewaard te worden en op verpakking staan tulpen, molens en afbeeldingen van Vincent van Gogh – kortom, verkoop gericht op de (buitenlandse) toeristen. Op dit punt bleef het besluit dus in stand.

Maar het beroep van de kaaswinkel was niettemin gegrond.

Dienstenrichtlijn

Sinds de spraakmakende uitspraak ‘Appingedam’ is detailhandel in goederen aan te merken als een dienst in de zin van de Dienstenrichtlijn. Om deze diensten te beperken, gelden verschillende eisen, namelijk de vereisten van non-discriminatie, noodzakelijkheid en evenredigheid. Aan de evenredigheidseis was niet voldaan. De ACC zou meer benadeeld worden dan andere ondernemers.

De ACC was al lang voor het verbod op toeristenwinkels bestond, bezig met de voorbereidingen. Ze sloot een huurcontract en maakte hoge kosten voor de verbouwing. Bovendien was bij het college van de gemeente bekend dat de ACC zich in het verbodsgebied zou gaan vestigen. De gevolgen van toepassing van toeristenwinkelverbod zouden voor de ACC onevenredig nadelig zijn.

Jaco van der BrinkDe Afdeling oordeelde dat het verbod van de gemeente Amsterdam om toeristenwinkels te openen in het centrum in het specifieke geval van de ACC buiten beschouwing moest blijven.

De beleidsregel mocht de gemeente wel hanteren. Zo wil ze voorkomen dat er een te eenzijdig aanbod van winkels in het centrum is. Het verbod is daarom niet in strijd met de Europese Dienstenrichtlijn. De toepassing daarvan in het concrete geval vroeg echter wel een nadere toets van het college.

Gemeenten mogen dus niet onbeperkt sturen in toegelaten branches van detailhandel. Mocht een ondernemer zich tot de rechter wenden, dan zal dus kritisch getoetst worden het belang van de ondernemer niet onevenredig geschaad wordt.

Dit artikel is geschreven door advocaat Jaco van den Brink. 

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.