Dat heeft Jumbo vanmorgen bekendgemaakt. De totale omzet van de Jumbo Groep Holding nam met 9,6 procent toe naar €7,817 miljard. Bij de onderneming uit Veghel kwam in totaal €683 miljoen meer in de kassa dan in 2017. Door de ombouw van 23 Emté-supermarkten, de opening van 12 nieuwe Jumbo-winkels en twee sluitingen nam het totale aantal supermarkten van de formule met 33 toe tot 618. Jumbo stelt daarmee in marktaandeel door de grens van 20 procent te zijn gebroken. De autonome groei bedraagt dubbel dat van de markt, waarbij Jumbo vergelijkt met GfK dat de marktgroei op 2 procent neerzet.
Aandeel online groeit naar 4 procent
Het aandeel van online groeit binnen de Jumbo-formule ook. Aan het einde van het jaar zou dit zo'n 4 procent hebben bedragen, zo meldt het supermarktbedrijf. Vooral het leveren van boodschappen aan bedrijven is stevig gegroeid. Jumbo rept van een verdrievoudiging. De verdere ombouw van Emté vormt de basis voor verdere groei in 2019. Inmiddels zijn 23 van de 79 vestigingen omgebouwd en de overige supermarkten volgen in de loop van het nieuwe jaar.
Solide omzetgroei voor La Place
Ook de andere dochteronderneming van Jumbo, La Place, doet het goed. De omzet groeide in 2018 met een volgens Jumbo 'solide' omzetgroei van 21 procent waardoor de keten nu ruim €150 miljoen aan omzet bijdraagt aan de groepsomzet van het bedrijf uit Veghel. Tijdens het jaar werden 8 nieuwe restaurants geopend. De komende jaren rekent Jumbo erop langs snelwegen, op luchthavens en in treinstations verder te kunnen groeien met de horecadochter.