Volgens de Rotterdamse wethouder Duurzaamheid, Arno Bonte, scheelt de maatregel veel afval. 'Ongevraagd reclamedrukwerk is niet alleen een grote ergernis voor veel mensen, maar is ook een ongelofelijke verspilling van ongelezen papier. Met deze maatregel kunnen we meer dan 3 miljoen kilo papierafval per jaar besparen.'
Amsterdam ging Rotterdam voor
In Amsterdam geldt de maatregel al sinds 2018. Mensen kunnen in de hoofdstad de ja-ja-sticker op hun brievenbus plakken als ze reclamepost willen ontvangen, doen ze dat niet dan krijgen ze ook geen reclame. Amsterdam verwacht dat hierdoor jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier wordt bespaard.
Dirk van den Broek gebruikt huis-aan-huisblad City
In de hoofdstad is als reactie op de maatregel het nieuwe huis-aan-huisblad City gelanceerd. Supermarktketen Dirk van den Broek is één van de partijen die hier gebruik van maakt. Onderzoek wijst jaarlijks uit dat papieren folders voor klanten en supermarkten nog altijd van groot belang zijn.