De nootmuskaat, van Verstegen Spices & Sauces, ligt vanaf mei van dit jaar in de schappen bij Coop. De komst van het product, een samenwerking tussen Verstegen en Fairfood, was in oktober al aangekondigd. Nieuw is dat nu bekend is welke supermarktketen dit product als eerste gaat verkopen. Verstegen heeft ten bate van dit project door Fairfood onderzoek laten instellen naar de hoogte van een leefbaar inkomen voor de nootmuskaatboeren op de Indonesische Sangihe-eilanden. Naar eigen zeggen betaalt Verstegen al een prijs die boven die op de markt ligt, maar het bedrijf wil weten of dit afdoende is voor de boeren om goed rond te komen.
Voor toekomstige generaties aantrekkelijk maken
'Als de uitkomsten van het onderzoek bekend zijn, willen wij, indien nodig, kijken waar we kunnen bijsturen om tot een leefbaar inkomen te komen', zegt topman Michel Driessen van Verstegen. 'Daarbij moeten we rekening houden met het feit dat de boeren ook aan andere partijen leveren en dat de meeste boeren daarnaast andere inkomstenbronnen hebben, uit bijvoorbeeld de verkoop van kokos. Wij vinden het belangrijk dat de boeren kunnen investeren in hun toekomst en die van hun kinderen. Door boeren actief te betrekken bij de productieketen en toe te werken naar een leefbaar inkomen, stimuleren we het ondernemerschap van de boeren. Op die manier wordt het voor toekomstige generaties aantrekkelijk gemaakt om ook boer te worden.'
Eerste versie van app is al online
Inmiddels is de beta-versie van de webapplicatie online te bekijken. De lancering van die beta-versie viel samen met het begin van de nootmuskaatoogst. Verstegen wil in het project zo transparant mogelijk zijn en laat de consument en industrie daarom nu al meekijken. Vanaf het moment dat de nootmuskaat in de schappen van Coop ligt, kunnen consumenten via een QR-code de reis van hun nootmuskaat bekijken in de definitieve app.