Geen hulp voor de pizzabakkende franchisenemer

Geen hulp voor de pizzabakkende franchisenemer
Foto: Shutterstock

De rechtspraak publiceerde recent een interessant vonnis over een pizzabakker die meer hulp en ondersteuning wilde. Omdat dit in zijn beleving uit bleef, werd een kort geding gestart. De franchisenemer vorderde onder meer dat zijn franchisegever New York Pizza (NYP) meer hulp en ondersteuning moest bieden bij het winstgevend maken van zijn vestiging. De gevraagde hulp en ondersteuning kwam niet; de erkenning wel. Een blog van advocaat Erhard Koekoek.

Uit het vonnis blijkt dat de franchisegever op zichzelf wel erkende dat de ondersteuning van de franchisenemer niet optimaal was geweest. Maar, zo stelde franchisegever, dat kwam doordat beiden hun aandacht vooral hadden gericht op (de overname van) een tweede vestiging.

Daarbij was sprake geweest van crisismanagement, zodat de aandacht bij andere zaken lag, aldus franchisegever. Daarnaast ontstond er onder meer een geschil over de iDeal- en creditcardbetalingen aan franchisenemer.

Cijfermatig voldoende onderlegd

Franchisenemer was er klaar mee en legde de kwestie voor aan de rechter. Daarbij vorderde hij dat NYP zou worden veroordeeld hulp en ondersteuning te bieden bij het winstgevend maken van zijn vestiging, door een cijfermatig voldoende onderlegd en ervaren franchise manager / regio consultant gedurende 1 dag per maand ter beschikking te stellen. Deze persoon moest helpen om de vestiging aan een marge van 8,2% na ondernemersbeloning per jaar te laten voldoen.

Tekort geschoten

De rechter oordeelde dat voorshands onvoldoende aannemelijk was geworden dat NYP in haar verplichtingen tekort is geschoten. De van NYP gevorderde hulp en ondersteuning zou op zichzelf wel mogelijk zijn, maar dat betekent natuurlijk niet dat deze hulp en ondersteuning erop gericht is de vestiging winstgevend te maken, in die zin dat de vestiging een marge van 8,2% na ondernemersbeloning per jaar zou moeten hebben. Zulke concrete resultaten zijn namelijk niet met NYP overeengekomen.

De te verlenen hulp en ondersteuning ziet in dit geval uitsluitend op een inspanningsverplichting van franchisegever, niet op een resultaatsverplichting.

Afwijzing

Kortom, de pizzabakkende franchisenemer moest het doen met een afwijzing van zijn vorderingen. De resultaatgerichte hulp en ondersteuning werd niet toegekend. Schrale troost is wellicht dat de NOS recent het volgende nieuwsbericht publiceerde: 'Pizzabakkers krijgen erkend diploma: Het is meer dan zomaar wat in de oven gooien.’

Aanleiding voor dit NOS-bericht was dat Nederland een opleiding rijker is; de opleiding voor pizzabakkers in Utrecht. Kortom, geen hulp en ondersteuning voor de Pizzabakker, wel meer landelijke erkenning.

Een artikel van Erhard Koekoek, advocaat bij BVD Advocaten.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.