Hoe werkt overdracht van vergunningen?

Hoe werkt overdracht van vergunningen?
Mr. drs. Jaco van den Brink

Als ondernemer hebt u regelmatig vergunningen nodig, meestal van de gemeente. Bijvoorbeeld een omgevingsvergunning voor uitbreiding van het winkeloppervlak of de slijterijvergunning. Wat gebeurt er echter met deze vergunningen zodra een nieuwe supermarkteigenaar zich aandient?

Is een bepaling in het contract voldoende?

Nee: gelet op het Burgerlijk Wetboek gaan vergunningen niet automatisch over door in het overdrachtscontract een bepaling op te nemen met de strekking: ‘alle publiekrechtelijke vergunningen en toestemmingen gaan over op de verkrijger’ (catch-all-bepaling). Dat werkt alleen voor die rechten waarvoor een wet of de wetsgeschiedenis de overdracht uitdrukkelijk mogelijk maakt. Het is dan ook raadzaam om naast de civielrechtelijke mogelijkheden de publiekrechtelijke mogelijkheden te onderzoeken.

Persoons- en zaaksgebonden vergunningen

Vergunningen kunnen persoonsgebonden zijn, zoals horeca- of exploitatievergunningen. Die vergunningen kennen een exclusief recht toe aan één unieke vergunninghouder. Daarnaast zijn er zaaksgebonden vergunningen, zoals de omgevingsvergunningen.

Deze vergunningen rusten op de zaak zelf (het perceel of gebouw). De omgevingsvergunningen gaan dus automatisch over als de winkel wordt overgedragen. Wel is het daarbij formeel verplicht om die overdracht vier weken van tevoren bij de gemeente te melden, omdat ook zo’n vergunning natuurlijk wel op een bepaalde vergunninghouder is tenaamgesteld.

Persoonsgebonden vergunningen zijn zo persoonlijk dat ze niet automatisch meegaan naar een opvolger. Voor de slijterij moet een nieuwe winkeleigenaar dus zelf een nieuwe vergunning aanvragen. Bij overdracht van uw onderneming dient u dus goed te letten op de overdracht van de publiekrechtelijke rechten waar u gebruik van kon maken.

Een blog van Jaco van den Brink, advocaat bij BVD Advocaten.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.