Concurrentie binnen de VOF?

Concurrentie binnen de VOF?
Cornelis Klepper (BVD Advocaten)

In de supermarktwereld wordt veel gebruikgemaakt van de vennootschap onder firma (VOF). Een dergelijke VOF kan vervolgens franchisenemer van een formule zijn. Zolang de samenwerking tussen de vennoten goed verloopt, zal de onderneming daarvan profiteren. Maar wat als die verhouding verslechtert?

De VOF als rechtsvorm biedt een laagdrempelige mogelijkheid om samen met een (zaken)partner te ondernemen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een samenwerking tussen vader en zoon of tussen partners. Ook gebeurt het regelmatig dat twee zelfstandige ondernemers de krachten bundelen in een VOF. De gedachte achter de VOF is dat twee (of meer) personen, op basis van inbreng door elk van hen, een duurzame samenwerking aangaan om winst te behalen.

Inbreng van arbeid

De inbreng van de vennoten zal in de regel bestaan uit geld, goederen en/of arbeid. In een VOF-contract staat vaak nauwkeurig beschreven welke financiële inbreng vereist is. De inbreng van arbeid is echter lastiger onder woorden te brengen. In modelcontracten wordt gesproken van “zijn volledige arbeid” of “zijn volledige arbeidskracht, vlijt en kennis”. Het valt in de praktijk voor een vennoot dan ook niet mee om te controleren of de andere vennoot zich voldoende inspant voor de VOF. Met name in familieverhoudingen loopt het helaas op dit punt regelmatig mis: de ene vennoot meent dat de andere vennoot onvoldoende inspanningen verricht in/aan de onderneming. Dat gevoel geeft begrijpelijk veel frictie.

Heil elders

Als de samenwerking tussen de vennoten slechter wordt, kan het gebeuren dat een van de vennoten zijn heil elders zoekt. De afwikkeling van de VOF met de andere vennoot loopt dan niet altijd even soepel. Soms start de vertrekkende vennoot al met nieuwe activiteiten terwijl hij in feite nog vennoot binnen de VOF is. De achterblijvende vennoot kan dat in veel gevallen niet waarderen. In die situatie komt de vraag naar voren of de vertrekkende vennoot mag concurreren met de VOF.

Geldboete

Als advocaten die vraag moeten beantwoorden, zullen ze als eerste naar het VOF-contract kijken. In sommige contracten zijn duidelijke afspraken opgenomen over de non-concurrentieverplichting van de vennoten, al dan niet op straffe van een geldboete. In dat geval kan de achterblijvende vennoot dus direct optreden tegen de concurrerende activiteiten.

Hoge Raad

Ook als het contract geen duidelijke non-concurrentieverplichting bevat kan de achterblijvende vennoot actie ondernemen. De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat op grond van redelijkheid en billijkheid uit elk VOF-contract een non-concurrentieverplichting voortvloeit. Iedere vennoot verplicht zich immers om bij te dragen aan het doel van de vennootschap door arbeid in te brengen, en door concurrerende activiteiten te ontplooien wordt dat doel ondermijnd.

Wanneer een vennoot concurrerende activiteiten gaat ontplooien, kan de andere vennoot daar dus tegen optreden. Concreet kan hij de schade van de VOF als gevolg van die activiteiten verhalen op de concurrerende vennoot. Welke schadeposten voor vergoeding in aanmerking komen, zal van geval tot geval moeten worden bekeken.

Een blog van Cornelis Klepper, advocaat bij BVD Advocaten.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.