Ziekte of schade door Listeria-besmetting, wie is aansprakelijk?

Ziekte of schade door Listeria-besmetting, wie is aansprakelijk?
Listeria-besmetting, wie is aansprakelijk?

Het afgelopen weekend was er - zeven jaar na de affaire met de zalm van Foppen - weer een grote terugroepactie van versproducten. Ditmaal de vleeswaren van Offerman uit Aalsmeer. Wat moet de supermarktondernemer weten over de Listeria-besmetting? Zes vragen en antwoorden.

Ben ik aansprakelijk als mijn klanten ziek zijn geworden of overleden?

In principe niet. Artikel 7:24 BW bepaalt dat de verkoper niet aansprakelijk is voor schade die is veroorzaakt door de producent. De producent is aansprakelijk volgens de regels van de productaansprakelijkheid (Artikel 6:185 193 BW). Dat is een zogeheten risico-aansprakelijkheid. De producent is ook aansprakelijk als hij het gebrek niet zou hebben gekend.

De verkoper is alleen aansprakelijk als hij het gebrek kende of behoorde te kennen. Als u dus de aanbevelingen van de NVWA strikt heeft opgevolgd en direct uitvoering heeft gegeven aan de terugroepactie, bent u niet aansprakelijk.

Albert Heijn heeft de mededeling over Offerman pas twee dagen na het bericht van de NVWA via haar website gecommuniceerd. Als u er toen pas van wist én er zou in die periode een aantoonbare besmetting zijn ontstaan met schade tot gevolg, dan is er mogelijk een probleem. Albert Heijn heeft dan ook een probleem.

Is Offerman aansprakelijk?

Volgens de verklaringen van de NVWA is al in augustus en september gebleken van onvoldoende hygiëne bij Offerman in Aalsmeer. Dat wordt door Offerman overigens ontkend. Om te achterhalen hoe dat precies zit, zou via een Wob-verzoek het dossier van de NVWA moeten worden opgevraagd.

Dat Offerman een gebrekkig product heeft geleverd, staat wel vast. Consumenten kunnen Offerman dus aansprakelijk stellen. Het was bij Offerman en de NVWA immers bekend dat er sprake was van een listeria-probleem, ook al was de specifieke bacterie nog niet geïdentificeerd. Als de hygiëne niet voldoende was, staat dat naar alle waarschijnlijkheid aansprakelijkheid niet in de weg.

Kan ik mijn schade verhalen?

Daar ziet het wel naar uit. Als ondernemer kunt u Offerman aanspreken tot vergoeding van uw schade, op basis van ‘onrechtmatige daad’. Voorwaarde is wel dat de ondernemer niet gebonden is aan de afspraken die uw formule met Offerman is overeengekomen. In de regel is dat niet zo, maar het kan wel afhangen van de inhoud van dat (grote) contract.

Wat ziet de wet als schade?

Anders dan voor de letselschade van de slachtoffers het geval is, kent de wet geen duidelijke regeling voor vergoeding van vermogensschade. De schade is vergoedbaar voor zover de rechter dat redelijk acht. Waar u aan kunt denken:

  • Omzetderving: allereerst en met name in de periode van de terugroepactie, maar mogelijk ook de omzetderving ten gevolge van het mijden van vleeswaren in het algemeen, zoals dat in het verleden met zalm en paardenvlees ook het geval is geweest.
  • Inkoopnadeel: de vervangende vleeswaren zijn mogelijk duurder geweest dan die van Offerman.
  • Extra kosten: de tijd gemoeid met het uitvoeren van de terugroepactie en het zorgen voor een vervangend assortiment.

Hoe toon ik mijn schade aan?

Het mooiste is een vergelijking zowel op productniveau (per soort vleeswaar) als voor de verkoop van vleeswaren in het algemeen. U doet er goed aan de omzetrapportages van diverse vleeswaren goed te bewaren. Niet alleen van deze maand, maar ook die van vorig jaar en de komende periode. Dit om ook een vergelijking op langere termijn te kunnen maken.

Wat betreft personeelskosten: de ingeschakelde (extra) medewerkers en hun loonkosten, zoals met naam en toenaam blijkend uit de personeelsadministratie.

Wat is het advies?

Om de kansen van een procedure tegen Offerman goed te beoordelen, moeten wij weten wat er staat in het contract tussen Offerman en het grootwinkelbedrijf. Daarover kunt u op verenigingsniveau overleg aangaan met de directie of contactpersoon bij uw formule.

Het is verstandig om niet ieder afzonderlijk schade te verhalen, maar de krachten te bundelen en een uniforme claim neer te leggen. Dan stelt u als ondernemers Offerman gezamenlijk aansprakelijk en beperkt u ook de juridische kosten.

Kortom, de terugroepactie vanwege de listeria-besmetting, kan u als ondernemer voor onverwachte uitdagingen plaatsen. Mocht u tegen problemen aanlopen naar aanleiding van deze terugroepactie, dan informeren wij u graag nader.

Een blog van Harry Blok, advocaat bij BVD Advocaten.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.