Wanneer kan ik afgaan op toezeggingen van de gemeente?

Wanneer kan ik afgaan op toezeggingen van de gemeente?
Mr. drs. Jaco van den Brink

Een uitspraak van de Raad van State op 28 augustus 2019 geeft deze les mee: over bestemmingsplannen beslist de gemeenteraad. U mag daarover dus niet afgaan op toezeggingen van het College. Voor de praktijk natuurlijk erg van belang. Dit was overigens al wel vaste jurisprudentie, maar het is nu wel opmerkenswaardig vanwege de jurisprudentie-ontwikkelingen over het 'vertrouwensbeginsel'.

We zien het vaak dat een ondernemer bepaalde mogelijkheden verwacht op een perceel, vanwege informatie van de gemeente, waarna het toch anders blijkt te zijn…Soms is dat buitengewoon vervelend, bijvoorbeeld als er investeringen zijn gedaan waarna blijkt dat er toch geen vergunning werd gegeven voor die uitbreiding.

In procedures hierover gaat het dan vaak over het vertrouwensbeginsel: een bestuursorgaan moet betrouwbaar zijn. Dat betekent ook dat een vergunning die duidelijk en concreet is toegezegd, door een bevoegd persoon, in principe ook verleend zou moeten worden (hoewel eventuele derdenbelangen natuurlijk nog wel steeds meegewogen moeten worden).

Toezegging niet concreet of duidelijk

De jurisprudentie hierover was jarenlang echter streng: de rechter vond zo’n toezegging meestal niet concreet of duidelijk genoeg, of deze was niet van een bevoegd ambtenaar afkomstig. Dit voorjaar heeft de Afdeling echter een uitspraak gewezen waarin meer ruimte is voor het vertrouwensbeginsel.

Maar het geldt dus nog steeds dat u niet blind kunt afgaan op een toezegging van het College dat het bestemmingsplan zal worden gewijzigd omdat dit meestal een bevoegdheid is van de gemeenteraad.

Bestemmingsplan

Het bovenstaande is bestuursrecht. Laatst verscheen ook nog een interessante uitspraak over mededelingen van de gemeente in civielrechtelijk verband: de gemeente verkocht een perceel en deed daarbij mededelingen over de bestemmingsmogelijkheden. Later bleek dat het bestemmingsplan anders was komen te luiden, waardoor de koper er veel minder mee kon. Was de gemeente als verkoper daarvoor nu aansprakelijk?

Normaal gesproken geldt van bestemmingsmogelijkheden dat de koper die zelf moet onderzoeken. Maar in dit geval oordeelde de rechter dat op de gemeente een extra zware mededelingsplicht rustte om hierover correcte inlichtingen te verstrekken! Lees ook: Hoe zwaar weegt mededelingsplicht verkopende gemeente?

Een blog van Jaco van der Brink, advocaat bij BVD Advocaten.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.