Wat zijn succesfactoren bij nieuwbouw of renovatie winkel?

Wat zijn succesfactoren bij nieuwbouw of renovatie winkel?
Cornelis Klepper (BVD Advocaten)

Bouwplannen? Vermoedelijk geeft u niet zo vaak opdracht voor de nieuwbouw, renovatie of verbouwing van uw winkelpand. Om u op weg te helpen, zetten wij hieronder een aantal succesfactoren op een rij.

Een bouwbegeleider of projectmanager weet hoe bouwprocessen verlopen. Hij kan namens u directie voeren tijdens de bouw. Dit betekent dat hij overleg voert met de architect, bouwkundig aannemer, installateur en onderaannemers. Hij regelt alle praktische zaken en stemt de belangrijke beslissingen met u af. Zo kunt u uw tijd en energie in de onderneming steken.

Zorg voor een uitgewerkt contract

Een mooi project start bij een goed ontwerp. Daarvoor zorgt de architect, vaak met hulp van een constructeur. Dat ontwerp moet worden uitgewerkt: het ontwerpproces kent diverse fasen en mondt uit in een bestek / technische omschrijving. Daarin staat precies wat er gerealiseerd moet worden.

Met het bestek in de hand kunt u een aannemer zoeken die dit bestek wil uitvoeren. Daarvoor moet dan een aannemingsovereenkomst worden gesloten. In die overeenkomst legt u ook de bouwtijd, de aanneemsom en de geldende voorwaarden vast. De aannemer is dan verantwoordelijk voor de gehele uitvoering.

Een goed contract wijst die risico’s aan en bepaald wie daarvoor verantwoordelijk is, zowel in praktische als financiële zin”

Het is echter ook mogelijk dat u met meerdere partijen contracteert, bijvoorbeeld een aannemer voor de ruwbouw en een aannemer voor de afbouw. In dat geval is het erg belangrijk om scherp te hebben wie welke onderdelen uitvoert. Staat dit niet goed op papier, dan kan het gebeuren dat u geconfronteerd wordt met kosten van meerwerk doordat bepaalde werkzaamheden niet in de aanneemsom waren begrepen.

In elk bouwproject zijn risico’s aanwezig. Dat is nu eenmaal zo. Een goed contract wijst die risico’s aan en bepaald wie daarvoor verantwoordelijk is, zowel in praktische als financiële zin. Zorg er dus voor dat duidelijk is wie welke risico’s draagt.

Bespreek vooraf hoe de communicatie verloopt

Goede communicatie is van levensbelang voor een succesvol bouwproject. U bent wellicht gewend om anders te communiceren dan de aannemer. Bij grote projecten wordt daarom steeds vaker een Project Start Up (PSU) gehouden. In essentie is dit een bijeenkomst van alle betrokken partijen bij het project waarbij alle neuzen dezelfde kant op worden gezet. Ook voor een klein project is het zeer waardevol om te starten met een gezamenlijke bespreking.

Maak een realistische planning

Natuurlijk wilt u een sluiting van de winkel zo kort mogelijk laten duren. Een strakke planning lijkt daarom vanzelfsprekend. Toch is het goed om wat ruimte voor onverwachte zaken in te bouwen in de planning. De praktijk leert dat een (te) strakke planning veel stress oplevert. Tip: geef de aannemer een bonus als hij eerder oplevert i.p.v. enkel een boete als hij te laat oplevert.

Zorg voor goede notulen. Ook buiten de bouwvergaderingen om worden er veel zaken besproken en beslissingen voorgelegd”

Overleg regelmatig en leg afspraken vast

Periodieke bouwvergaderingen zijn een must als u de vinger aan de pols wilt houden. Als u zelf aanschuift: vraag door als zaken niet volledig worden uitgesproken. Zorg voor goede notulen. Ook buiten de bouwvergaderingen om worden er veel zaken besproken en beslissingen voorgelegd. Het is een open deur, maar het moet gezegd: leg deze afspraken vast. Onderzoek toont aan dat ons geheugen niet zo betrouwbaar is als we zelf denken. Met uw telefoon kunt u de gemaakte afspraken eenvoudig digitaal bevestigen.

Houd rekening met extra kosten

In veel projecten wordt de oorspronkelijke aanneemsom overschreden. Dat kan door wijzigingen die tijdens de uitvoering van het werk worden doorgevoerd. In mijn praktijk zie ik regelmatig discussie ontstaan over de kosten van meerwerk: is er wel tijdig voor gewaarschuwd, en hoort dit werk niet in de aanneemsom te zitten? Als u zorgt dat de aanneemsom lager is dan het totaal beschikbare budget, houdt u ruimte voor eventueel gewenste wijzigingen die extra kosten meebrengen. Een overschrijding van de aanneemsom met 5-10% is niet ongebruikelijk.

Advies nodig?

Neem gerust contact op met een van de bouwrechtspecialisten van BVD advocaten. We staan klaar voor u.

Dit artikel is gesponsord door BVD advocaten / bekijk ook het dossier.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.