Mag je iets vinden van postuur en paardenstaart van werknemer?

Mag je iets vinden van postuur en paardenstaart van werknemer?

Iedere werkgever heeft het recht om zijn personeel aan te spreken op hun gedrag en functioneren. Als mensen zich persoonlijk gekrenkt voelen, kan dit ook snel op een arbeidsconflict uitdraaien. Zoals bijvoorbeeld het geval was bij een recente uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam.

Een werknemer van een welzijnsinstantie heeft al een aantal jaar lang de nodige kritiek op zijn functioneren gehad. Twee verbetertrajecten en een periode van begeleiding door een coach later is er het nodige verbeterd, maar er blijven punten spelen. Een van die dingen is het voorkomen van de werknemer. Werknemer is namelijk wat groot van postuur en draagt zijn haar altijd in een paardenstaart. Twee omstandigheden die volgens werkgever – gezien de functie van werknemer als clustermanager – niet bijdragen aan zijn representativiteit. Werkgever spreekt werknemer hier meer dan eens op aan.

Ontbindingsverzoek doet vanwege verstoorde arbeidsverhouding

Volgens werknemer wordt hij hiermee door werkgever gediscrimineerd. Telkens wanneer werkgever hem waar dan ook op aanspreekt, leidt werknemer het hierop terug. Werkgever raakt het langzaam zat dat hij niets mag zeggen, omdat werknemer hem altijd tegenwerpt dat hij hem vanwege zijn lijf en staart toch niet serieus neemt. De spanning loopt op en uiteindelijk verzandt dit in een arbeidsconflict, waarna werkgever een ontbindingsverzoek doet vanwege een verstoorde arbeidsverhouding.

Fikse billijke vergoeding

Werknemer erkent voorzichtig dat de verhouding onder spanning staat, maar wijst wel volledig met de beschuldigende vinger naar de werkgever die hem structureel zou discrimineren. Dit maakt dat werkgever ernstig verwijtbaar zou handelen en werknemer maakt aanspraak op een fikse billijke vergoeding.

Werknemer beriep zich op de Algemene wet gelijke behandeling, maar volgens het Hof verwijzen uiterlijk of haardracht in directe noch in indirecte zin naar één van de in die wet verboden gronden”

Geen discriminatie

Nadat eerst de kantonrechter al oordeelde dat het met het verwijt aan het adres van werkgever wel meeviel, bevestigde ook het Hof dit standpunt. Volgens het Hof handelde werkgever namelijk niet discriminerend door werknemer op zijn uiterlijk of paardenstaart aan te spreken. Werknemer beriep zich op de Algemene wet gelijke behandeling, maar volgens het Hof verwijzen uiterlijk of haardracht in directe noch in indirecte zin naar één van de in die wet verboden gronden. Van discriminatie was dus geen sprake.

Instructierecht

Het Hof vond de opmerkingen van werkgever alleszins redelijk binnen de kaders van zijn instructierecht. Oftewel: een werkgever mag op grond van zijn instructierecht van zijn personeel vragen dat een werknemer zich representatief gedraagt of daar de nodige aandacht aan besteedt. En daarbij past een opmerking over uiterlijk of haardracht. Werkgever kon daarmee geen verwijt worden gemaakt van het ontstane arbeidsconflict.

Een blog van Steven Bergwerff, advocaat bij BVD Advocaten.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.