Pashouwers (Sligro): 'Hoe meer klanten kiezen voor poolpallets, hoe mooier'

Pashouwers (Sligro): 'Hoe meer klanten kiezen voor poolpallets, hoe mooier'
Egbert Pashouwers, manager Retoursorteercentrum bij Sligro.

Pallet pooling is eigenlijk heel voor de hand liggend, maar toch bestaat het nog niet erg lang. En vroeger was alles heel anders. Daar kan Egbert Pashouwers, manager Retoursorteercentrum bij Sligro, veel meer over vertellen. Was het vroeger ook beter? Integendeel… Lees zijn verhaal.

Egbert Pashouwers is al 25 jaar in dienst bij de foodretailer. Jaren waarin hij zijn bedrijf zag groeien van 15 naar 51 vestigingen - waarvan 4 Belgische - en 9 bezorgservices. De logistiek eromheen veranderde ook. Meestal ten goede; inmiddels is de poolpallet de norm in zijn bedrijf.

Grijs verleden

In het midden van de jaren 90 zag de dagelijkse werkelijkheid van Egbert er nog heel anders uit. Toen hij binnenkwam bij Sligro wemelde het nog van de verschillende pallets. Zo’n beetje elke fabrikant die aan Sligro leverde had zijn eigen pallet, met bijzondere taferelen tot gevolg. "Toen ik hier begon stonden er zo’n beetje twintig verschillende pallets van verschillende leveranciers", vertelt Pashouwers. "Je kunt wel nagaan hoe dat ging als je emballage moest sorteren: 'Hè, kun jij een stapeltje van leverancier A en een stapeltje van leverancier B pakken?' Dan had je gewoon tien stapels pallets binnen staan. Onvoorstelbaar."

Waarde

"Toen ik hier begon stonden er zo’n beetje twintig verschillende pallets van verschillende leveranciers."

Erg (kosten-)efficiënt was het allemaal niet. Laat staan duurzaam. Die situatie kon ontstaan omdat de waarde van pallets nog niet werd onderkend – en omdat nog nooit iemand had gehoord van het fenomeen ‘duurzaamheid’. Dat was aan het veranderen toen Egbert binnenkwam. "Iedereen begon zich af te vragen 'wat kost een pallet eigenlijk en wat kunnen we ermee doen?' En daarmee werd ook relevant wat er met de pallets gebeurde: wat komt er binnen? En waar blijven ze? Omdat we de waarde van pallets gingen inzien, wilden we niet langer pallets zomaar meegeven aan de klant. Want ja, stel dat die klant ‘m houdt – dan ben je ‘m zelf kwijt. En kom je zelf pallets tekort als je pech hebt."

Toen pallets eenmaal als waardevol goed werden beschouwd, was er geen weg meer terug. Het werd belangrijk dat pallets terugkwamen en dat erop werd gelet; pallets mochten niet langer verdwijnen maar moesten in roulatie gehouden worden. Maar hoe organiseer je dat?

Standaardisatie

Sligro accepteerde – het bedrijf moest wel – lange tijd pallets van allerlei soorten en maten, en kwaliteiten. Geen ideale situatie. Met de herwaardering van de pallet begon het bedrijf ook strengere eisen te stellen. De pallets die werden aangeleverd moesten de juiste - uniforme - dikte, maatvoering, laadvermogen, etcetera hebben. In de oude situatie waarin iedereen zijn eigen pallets had was dat niet te realiseren. Hoe dan wel?

De oplossing voor de behoefte naar een kwalitatief hoogstaande pallet in een beheersbaar, efficiënt logistiek proces werd gevonden in pallet pooling. Egbert: "Het bleek veel efficiënter om poolpallets binnen te krijgen. Het scheelt een hoop werk en dus tijd. Bovendien is de kwaliteit gegarandeerd en weet je zeker dat je altijd genoeg pallets binnenkrijgt. Met ruilpallets moet je dat altijd maar weer afwachten. En omdat steeds meer leveranciers poolpallets gebruiken, kunnen we de geladen pallets die we ontvangen gewoon meteen doorleveren en hoeven we niet alles af te stapelen en weer op te stapelen."

Duurzaamheid

Het werd al even aangestipt: duurzaamheid is tegenwoordig een belangrijk criterium voor veel bedrijven. En een ruilsysteem waarin het onmogelijk is om de status, locatie, reparatie en distributie van pallets te beheersen, is nou eenmaal niet bijster duurzaam. Voor Egbert is dat nog een reden om de voorkeur te geven aan pooling. "In een poolingsysteem worden pallets continu en als vanzelf gerepareerd, wat de levensduur bevordert. Als ze eenmaal ‘op’ zijn worden ze gerecycled. Dat is maatschappelijk verantwoord met materiaal bezig zijn. En dat is bij steeds meer retailers een onderwerp."

Egbert ziet dan ook steeds vaker dat retailers willen dat iedereen overstapt op poolpallets: "Je ziet het overal. Bij ons, bij onze leveranciers, bij onze klanten… Overal."

Toekomst

Pallet pooling heeft wat Egbert betreft dus de toekomst. Op dit moment is 60% van de pallets die bij Sligro binnenkomt een poolpallet. Egbert verwacht dat die verhouding in de toekomst op 80%/20% zal liggen. "Superunie eist sinds april 2019 dat al haar leveranciers op poolpallets sturen. Ik geloof niet dat iedereen dat al doet, maar dat komt wel. Zo werken we de ruilpallet langzaam maar zeker uit onze keten."

Pallet Pooling

Steeds meer bedrijven laten het beheer en de distributie van pallets over aan gespecialiseerde bedrijven. Ketenpartners hebben pallets niet langer in eigen bezit, maar vertrouwen op pallet pooling. Een dienst waarbij gestandaardiseerde pallets van hoge kwaliteit worden bezorgd op de gewenste plek en tijd en in de gewenste hoeveelheid. Als ze niet langer nodig zijn worden ze ook weer opgehaald en vervolgens – gecontroleerd en gerepareerd als dat nodig is – gedistribueerd naar een volgende klant. Meer informatie? Lees dan hier verder.

IPP is een van de partners van Sligro als het gaat om pallet pooling. Tot tevredenheid.

"IPP hanteert een vast tarief. Dat is overzichtelijk. Bovendien is dat tarief scherp en dat blijft toch een belangrijke overweging. In mijn ervaring zit het met de bevoorrading bovendien goed en ook als de pallets moeten worden opgehaald staan ze snel voor de deur. De mensen van het bedrijf zijn prettig om mee samen te werken en als het tijd is om te betalen sturen ze een overzichtelijke factuur zonder kleine letters en zonder verrassingen."

Dit bedrijf is daarmee een partner die uitstekend past in Egberts positieve kijk op pallet pooling. "Pallet pooling werkt bindend. Je hebt een samenwerking met elkaar. Vroeger had je dat niet. Iedereen had toen zijn eigen pallet en iedereen rommelde maar wat aan. Met pallet pooling zorgen we er samen voor dat het werkt. Dat bespaart ons kosten en tijd en helpt ons maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Dat is, vind ik, heel belangrijk. En: hoe meer klanten zich aansluiten op poolpallets, hoe mooier het wordt."

Dit artikel is gesponsord door IPP.

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.