Ariel Active Odor Defense winnaar Wheel-categorie Homecare & cleaners

Ariel Active Odor Defense winnaar Wheel-categorie Homecare & cleaners
Illustratie: Abe Borst

Het succes van de Ariel pods is door Procter & Gamble uitgebreid met vijf varianten met een extra functie. De best roterende van die vijf is Ariel Active Odor Defense, de variant die is beloond met een Wheel of Retail in de categorie Homecare & cleaners. Het voortbouwen op het succes van de pods brengt nog veel meer waarde naar de categorie wasmiddelen.

‘Ariel Active Odor Defense wasmiddelcapsules zijn onze beste pods om hardnekkige geurtjes uit je kleding te halen’, zegt Remco Couwenbergh, categoriemanager Fabric Care Benelux bij Procter & Gamble. De nieuwe pods zijn in maart 2019 op de schappen van de supermarkt gekomen, in verpakkingen met 14 en 22 pods (en onder andere 32, 99 en 129), waarvan de 14-stuks verpakking het best rouleert.

‘Sinds maart hebben we een nieuwe en betere formulatie voor onze pods waarbij we ook veranderd zijn van naamgeving naar ‘all-in-1’-pods in plaats van ‘3-in-1’-pods. Daarboven hebben we de pods-pluslijn, met vijf verschillende extra functies in vijf varianten. Daarvan zijn er twee met geurparels, onder de naam Unstoppables, die het erg goed doen. Daarnaast zien we dat veel meer mensen die sportkleding dragen, dat ook buiten het sporten doen. Bij sportkleding is het extra lastig om vieze geurtjes te verwijderen. Voor die toepassing hebben wij de Ariel Active Odor Defense ontwikkeld. Die variant draait het best en dat is ook de winnaar van de Wheel of Retail. Als vierde variant hebben we de Extra Vlekverwijdering, pods met meer waskracht. En de vijfde in de lijn is met extra vezelbescherming, om kleding langer duurzaam te bewaren.’

De winnende variant maakt gebruik van een technologie die nare geuren verwijdert en niet enkel maskeert. ‘Wij hebben veel ervaring met dergelijke technieken dankzij onze Febreze- en Ambi Pur-producten, waar zulke ingrediënten ook inzitten. Het is de variant die ikzelf ook gebruik, omdat het erg goed werkt en je sportkleding en je beddengoed echt weer fris laat ruiken’, aldus Couwenbergh.

Was dit succes vooraf verwacht?
‘We bouwen met deze introductie voort op het grote succes van de All-in-1-Pods. Dus de retail herkent deze pods, ziet het ook als een manier om de categorie te transformeren en juicht een introductie als deze zeer toe. Met deze toevoeging aan de lijn konden we weer meer varianten aanbieden aan onze consumenten, de distributie uitbreiden en gezamenlijk een sterk promoplan neerzetten.’

‘Het is een voortborduren op het succes van de pods. Die hebben de afgelopen vijf jaar voor zo veel categoriewaarde gezorgd. En als je kijkt hoeveel mensen nu hun vaatwasser gebruiken met de eenheidsdosering van één tablet, terwijl ze in de wasmachine nog heel vaak gewoon los vloeibaar of los poeder gebruiken, dan is er nog veel ruimte voor groei. Wij geloven dat ook de wasmiddelcategorie helemaal zal transformeren naar eenheidsdosering. Daarin zien we nog zo veel kansen en hebben we nog zo veel toegevoegde waarde voor onze retailpartners, dat dat dé nummer-1-strategie is bij Procter.’

‘Deze nieuwe introductie heeft ruim voldaan aan onze toch al ambitieuze verwachtingen, maar toont ook aan dat we met pods nog enorm kunnen blijven groeien en dat het eind nog lang niet is bereikt. We krijgen op alle varianten ook steeds meer herhaalaankopen, wat het succes verder onderstreept. Een eerste aankoop is belangrijk, maar de herhaalaankoop laat het echte succes zien.’

Welk vervolg zien jullie hierin?
‘We geloven echt in die categorietransformatie. Pods is echt de vorm en het product van de toekomst, en we verwachten dat meer en meer consumenten zullen switchen. Daar werken we naartoe samen met de retail, omdat dat enorm veel categoriewaarde toevoegt.’

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.