Terwijl kantoorpersoneel met digitale middelen zo veel mogelijk thuis werkt, zijn grote groepen collega’s op locatie in de Beemster hard aan het werk om productie en distributie zo goed mogelijk draaiende te houden. Want het vee moet worden verzorgd en de kaasmakerij neem je niet mee naar huis. Waar iedereen zich echter vol voor inzet, is zorgen om samen door de crisis te komen en nu al te kijken hoe we straks samen verder kunnen. Zeker voor een coöperatie als CONO Kaasmakers is dat de centrale gedachte.
Marketing en communicatie manager Nicole van Gorp: ‘Bij alle vitale beroepen horen ook de boeren en de kaasmakers, en met een knipoog, ook onze koeien. Zoals het belangrijk is dat de supermarkten openblijven, is het belangrijk dat boeren en levensmiddelenproducenten de supermarkt blijven beleveren. Waaronder onze kaas.’
Trade marketing manager Celine van Deest: ‘Mensen gaan weer terug naar de basisbehoeften. In deze crisis is het gewonere eten, de boterham met kaas, weer vaker onderdeel geworden in het dagelijkse menu. Waar we de laatste jaren vooral in convenience een sterke ontwikkeling hebben gezien, valt nu vooral de sterke groei in basisassortiment op.’
Gezond blijven en overleven
CONO Kaasmakers onderscheidt zich vooral doordat het een echte boerencoöperatie is. Van Gorp: ‘Dat maakt dat we in deze situatie nu ook heel anders handelen dan de meeste concurrenten. Ons is er alles aan gelegen om te zorgen dat de boeren overeind blijven, terwijl we tegelijk de uitdaging hebben de melk een goede bestemming te geven. Een deel van onze productie gaat normaal naar foodservice, waaronder de leveranties aan hotels, de luchtvaart en deels naar export. Die stroom ligt nu op een aantal vlakken zo goed als stil.’
Van Deest: ‘CONO is een coöperatie en Beemster is een lokaal merk: naast onze retailklanten willen we ook goed voor onze boeren zorgen. Zij moeten dagelijks door met hun vee. En we hebben een zorgplicht naar onze klanten, waarvan er sommige misschien tijdelijk dicht moeten en andere juist in de eerste weken zijn overvallen door de grote hausse aan publieksreacties.’
Van Gorp: ‘Het nieuwe normaal is in eerste instantie gezond blijven. De eerste stap in alle treden van de voedselketen is “overleven”. Daarmee is de centrale boodschap vooral: zorg voor elkaar.’
Zorgen voor elkaar betekent ook buiten de gebruikelijke zakelijke transacties kijken. Zoals iets extra’s doen voor je lokale zorginstellingen. Of bezorginitiatieven in out-of-home steunen door het in de eigen kanalen als het Beemster-account op Instagram te zetten.
Flexibel in leveranties
Van Deest: ‘In de leveringen aan supermarkten, die zich ineens geconfronteerd zagen met hamsterende klanten, is het zaak als leverancier je zo flexibel mogelijk op te stellen. De enorme toename in bestellingen is een behoorlijke uitdaging geweest voor onze logistieke afdeling. Gelukkig zijn die stromen inmiddels weer terug op het normale niveau, echter vergeleken met vorig jaar wordt er nu aanzienlijk meer kaas verkocht in de supermarkten, nu consumenten veel meer thuis eten. En de oudere doelgroep is nog de trouwe groep gebruikers van kaas op brood. Jongere doelgroepen vullen hun ontbijt en lunch de laatste jaren steeds vaker anders in. Echter deze dagen zien we die basisboodschappen weer sterk terugkomen in de kaasomzet.’
Video’s over nieuwe toepassingen
Ondanks de sterke groei van de basisproducten blijft CONO de consument overigens inspireren met video’s over nieuwe toepassingen van hun favoriete kaas.
Van Gorp: ‘We blijven bij onszelf. Daarom hebben we medio april onze tv-commercial aangepast, waarin we als binnenblijvers de ‘buitenbeesten’ bedanken: de koeien, alsook de boeren, de bakkers, de vakkenvullers en al die anderen die nu onmisbaar zijn. We moeten het met z’n allen doen en we moeten voor elkaar blijven zorgen. Om dezelfde reden hebben we ook een sample-actie voor online bestellingen uitgesteld, omdat de supermarkten zo overvallen werden door de grote vraag van consumenten. Dan kan een sampling er even niet bij, en daarin moet je flexibel zijn naar je klanten. Ook de supermarkt is op zo’n moment aan het overleven.’
Hoe nu verder?
Van Deest: ‘We verwachten dat de consument straks een stuk voorzichter zal zijn, ook als we weer naar buiten mogen. Vooral de 35 tot 50-plussers zullen wat terughoudender zijn en eerder voor thuis borrelen kiezen in een kleiner gezelschap. De generaties daaronder zullen elkaar eerder weer opzoeken in grotere getale.’
Van Gorp: ‘Voor de categorie kaas verwachten we dat gezondheid een nog belangrijker aspect gaat worden voor de consument. Het consumeren in kleinere kring heeft zijn invloed op de categorie; nu we gedwongen zijn geweest tot meer quality-time, meer tijd doorbrengen met de familie, heeft dat een andere dimensie gegeven aan het thuis-zijn en aan de thuisconsumptie. Tegelijk zien we een grotere sociale en maatschappelijke saamhorigheid.’
Van Deest: ‘Het borrelmoment in kleine kring zal belangrijk worden, met ook meer samen thuis eten, samen ontbijten, samen lunchen, ook op de langere termijn. Het naijl-effect van de gedwongen thuissituatie zal nog lang aanhouden, waarmee de supermarktomzet langere tijd boven de voorgaande jaren uitsteekt. Tegelijk zullen in de verwachte recessie meer consumenten naar discount uitwijken, waar ze met een beperkter budget moeten zien rond te komen.’
Van Gorp: ‘Beemster is binnen kaas wel het sterkste, meest onderscheidende A-merk, met een hoge merkloyaliteit, en de beste kwaliteitskaas, met 100 procent Noord-Hollandse weidemelk. Het is een bewuste keuze voor veel consumenten.’
Klimaatneutraal |
Duurzaamheid heeft tijdens de crisis misschien even niet de hoogste prioriteit. Maar CONO heeft niet voor niets enkele jaren geleden flink geïnvesteerd en de meest groene kaasmakerij ter wereld geopend. Die inspanningen zijn nu beloond met de officiële certificering ‘Klimaatneutraal’ van de Climate Neutral Group, als eerste Nederlandse zuivelorganisatie. En ook dat draagt bij aan een hoopvolle toekomst. |
Dit artikel is gesponsord door CONO Kaasmakers