Koelinstallaties betaalbaar voorbereid op de hete zomer

Koelinstallaties betaalbaar voorbereid op de hete zomer

Supermarkten van Vomar, Dirk/Deka, Boon en andere organisaties zijn al overtuigd, evenals horeca groothandels zoals Meledi en HSC. Met het spraysysteem van Waterman installatietechniek zijn koelinstallaties op een voordelige wijze voorbereid op een volgende hete zomer. Veel ondernemers van Boon/MCD, Plus en overige organisaties, die zelf die beslissingen nemen, zien nu ook het voordeel van deze financieel attractieve oplossing.

Ger van der Knaap, Plus-ondernemer in Waddinxveen: ‘Drie weken geleden heeft Waterman de sprayinstallatie op onze koelinstallaties aangebracht. Bij onze nieuwbouw van zes jaar geleden hebben we al rekening gehouden met een iets grotere capaciteit voor onze koelingen. Mede daarom hebben we in de hete zomers van 2018 en 2019 nog geen grote problemen ondervonden. Maar wij denken ook dat de hetere zomers blijven terugkomen en wij willen die problemen voorkomen. Bij Plus Retail hebben we de zaak voorgelegd en dat heeft na onderzoek een offerte voor Plus-ondernemers opgeleverd.’

Koelinstallaties op het dak

Waterman levert voorzieningen waarmee koelinstallaties op het dak van de supermarkt gedurende hete perioden (zoals de zomers van 2018 en 2019), beter kunnen functioneren en oververhitting van de koelingen in de winkel kan worden voorkomen. Veel winkels hebben in de hete zomers van de afgelopen twee jaar ernstige problemen gehad, waarbij alle winkelvoorraad uit de koelingen moest worden verwijderd.

Sommige ondernemers hebben hun winkelvoorraad proberen te redden met een eigen provisorische oplossing, vaak met een tuinslang en sproeier, maar die oplossing werkt doorgaans niet voldoende om de te hoge temperaturen in de koelingen te voorkomen. Andere ondernemers kiezen voor een systeem met een complete mantel om de condensors en oliekoelers op het dak. Deze systemen zijn echter erg kostbaar en hebben hoge onderhoudskosten

Betaalbare tussenoplossing

Henk de Hoop, eigenaar van Waterman Installatietechniek, bedacht een betaalbare, goed functionerende tussenoplossing: een ‘adiabatisch’ spraysysteem (koelen door verdampen). Het is een leidingensysteem dat automatisch door de regeling van de koelpartner kan worden aangestuurd en op hete dagen de condensor of oliekoeler op het dak rondom kan voorzien van een fijne waternevel. Het verdampen van dat water geeft een flinke afkoeling van de lucht die door de koeling wordt aangezogen, waardoor het rendement van de koeling ineens een stuk hoger komt te liggen.

Ik kon niet begrijpen dat er geen betere oplossing was”

Zo kan er op zeer warme dagen nét het verschil worden gemaakt tussen een goede koudebeheersing en een enorme derving en daarnaast verbruiken de installaties minder energie.  De verneveling zorgt voor een 7 tot 8 graden koelere lucht rond de condensor of oliekoeler op het dak.

Spraysysteem

De Hoop: ‘In de hete zomers van 2018 en 2019 zijn er regelmatig koelinstallaties bij supermarkten uitgevallen door de hitte, met grote economische schade tot gevolg. Omdat de bestaande oplossingen een relatief hoge investering vragen, is het begrijpelijk dat een ondernemer zelf iets probeert met een tuinslang. Vorig jaar heb ik bij meerdere ondernemers op het dak gestaan om ze te helpen met het redden van hun voorraad en kon ik niet begrijpen dat er geen betere oplossing was. Nu hebben we ons spraysysteem in sommige gevallen compleet met hydrofoorpomp en waterontharder.'

Waterman levert het systeem voor ongeveer (€ 4.500,-), exclusief de besturing door de koelpartner, inclusief volledige garantie. Bovendien werkt Waterman alleen samen met de oorspronkelijke installateur van de koelinstallatie, zoals Veld koeltechniek, Carrier Refrigeration en HSC. De afgelopen maanden heeft Waterman al bij zo’n 180 winkels en distributiecentra de koelinstallatie voorzien van een spraysysteem. Drie teams zijn dagelijks in de weer.

Grote belangstelling

‘We maken eerst een prijsopgave. De prijs is afhankelijk van de grootte van de condensor, het aantal units en of er al dan niet hydrofoor nodig is. Binnen twee weken na opdracht kunnen we het systeem aanleggen. We zien wel door de grote belangstelling dat de tijd tussen opdracht en uitvoering wat groter wordt, maar vanzelfsprekend doen wij ons uiterste best om snel na opdracht te monteren. Bij montage overleggen we met de koelpartner van de winkel, omdat hun systeem de verneveling moet aansturen.’

Het systeem van Waterman is vorstbestendig, biedt tien jaar garantie op de gehele installatie (bij een all-in onderhoudscontract) en installatie wordt geheel verzorgd. Een waterontharder wordt ingebouwd op verzoek en een hydrofoor wanneer dat noodzakelijk is. De installatie voldoet aan NEN 1006 en KIWA-norm en aan de gebruikelijke legionella-voorschriften.

Energiebesparing

Ondernemer Van der Knaap: ‘Bij 26 graden buitentemperatuur wordt de spray-installatie in werking gezet, waarbij de aangezogen lucht tot wel 8 graden lager wordt. Naast het tegen gaan van derving levert het ook een energiebesparing op. Het kost een paar duizend euro aanlegkosten, maar ik denk dat je het snel hebt terugverdiend als je ziet wat een enorme kosten je krijgt als je koelingen uitvallen. Dit is bij heel veel supermarkten de afgelopen jaren gebeurd.’

Dit artikel is gesponsord door Waterman

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.