Vijf kansen voor supermarktondernemers om rendement te verhogen

Vijf kansen voor supermarktondernemers om rendement te verhogen
Marco Mulder (l) en Anton Munneke: ‘Voor supermarktondernemers is het ondernemen doorgaans geen doel, maar een passie.’

Als ondernemers met kennis van de retailbranche, weten Anton Munneke en Marco Mulder als geen ander wat er bij het runnen van een supermarkt komt kijken. Zij bieden vanuit AMFIN Advies & Strategie in de Retail unieke oplossingen en mogelijkheden.

De twee eigenaren van AMFIN staan al meer dan 25 jaar tussen de supermarktondernemers. ‘Samen hebben we veel ontwikkelingen meegemaakt. Door onze ervaring en expertise zien we door deze ontwikkelingen heen volop kansen en vooral: hoe ondernemers hier op in kunnen spelen.’

Ze bieden hier vijf kansen om het rendement te verhogen:

1. Uitbreiding: alle belangen in het oog

Eén van de meest voorkomende vragen van supermarktondernemers is hulp bij de uitbreiding van hun winkel, vertelt Anton Munneke. ‘Hier spelen doorgaans grote belangen voor beide partijen en daarom is een sterke, en vooral onafhankelijke, onderhandelingspartner belangrijk.’ AMFIN kent de belangen van beide partijen. ‘Wat zorgt voor een goede samenwerking en het maken van de juiste afspraken. Omdat we aanvullend op de accountant zijn, kijken we bovendien verder dan de wettelijke verplichtingen. Hierdoor zien we meer kansen en mogelijkheden.’

Pascal Starren, PLUS Starren Maastricht:

Anton en Marco zijn recht door zee, honderd procent eerlijk en een echt klankbord. Ze denken oprecht met je mee, bijten zich vast en vinden hierdoor oplossingen die je zelf als ondernemer nooit bedenkt. Onlangs heeft AMFIN hierdoor onze loonkosten substantieel weten te verlagen!

2. Aankoop: meerdere constructies mogelijk

Met regelmaat wordt AMFIN benaderd door ondernemers die een pand aan willen kopen. ‘Niet altijd hebben ondernemers de middelen om dit volledig zelfstandig te doen’, benadrukt Marco Mulder. ‘Maar gelukkig zijn er andere mogelijkheden.’ AMFIN zet haar brede netwerk, expertise en praktische instelling in om ondernemers verder te helpen. ‘Zo hebben we onlangs de aankoop van een pand, in samenwerking met een fondsbouwer, ondergebracht bij vermogende beleggers, met een koopoptie voor de ondernemer. Hierdoor heeft de klant nu al grip en in de toekomst de mogelijkheid om het pand zelfstandig te kopen.’

3. Verlaging loonkosten: meer speling dan je denkt

In het verlagen van de loonkosten zit meer speling dan men doorgaans denkt, vertelt Munneke. ‘Met onze scan brengen we daarom eerst het probleem in kaart. Hierdoor zien we bijvoorbeeld dat het issue niet zozeer zit in de productiviteit, maar in de kostprijs per uur (kpu). Wij worden regelmatig door ondernemers gevraagd hen te helpen dit probleem op te lossen met als gevolg dat het vermogen van de ondernemer groeit. Er ontstaat dan een gezonde exploitatie die ook van invloed is op de goodwill bij verkoop.’

4. Een goede strategie voor financiële onafhankelijkheid

In het toewerken naar financiële onafhankelijkheid, is het belangrijk om in te spelen op de kansen die er zijn en deze optimaal te AMFIN: sparringspartner en adviseur benutten, vertelt Mulder. ‘Wij kijken daarom altijd vooruit, om zoveel mogelijk rendement te kunnen behalen.’ Onder andere bij verkoop bijvoorbeeld, gaat het niet alleen om de onderhandelingen, maar ook om het juiste moment van verkoop en de manier waarop je de winkel verkoopklaar maakt. Via deze route bereiken wij doorgaans een optimaal resultaat. Met regelmaat houden we ondernemers daarom de vraag voor: wat is je doel en hoe wil je die bereiken.’

Kees Vader, Jumbo Vlissingen/Koudekerke:

AMFIN haalt voor jou als ondernemer het beste uit de kan, en ik zeg bewust ‘het beste’ want het onderste is lang niet altijd het meest gunstige. Door hun kennis van zaken, organisaties én personen brengen ze alle belangen bij elkaar en zorgen ze voor het juiste advies en de beste oplossing.

5. Kansen met specialisatie

Supermarkten en speciaalzaken kennen momenteel goede tijden. Munneke: ‘Nu het buitenshuis eten wordt beperkt, zoeken mensen lekkere producten om thuis van te genieten.’ Ook in de toekomst kun je hier als ondernemer van profiteren, benadrukt hij. ‘Met de juiste specialiteiten hou je in het eigen marktgebied een deel van deze omzetgroei vast. Wij kijken daarom naar wat bij jou als ondernemer past én bij de winkel, voor nóg meer onderscheidend vermogen.’

Ondernemen als passie

‘Voor supermarktondernemers is het ondernemen doorgaans geen doel, maar een passie’, weten de twee ondernemers. ‘Diezelfde passie voor het ondernemerschap drijft ook ons; ondernemen betekent kansen zien, kansen benutten en waarde creëren. Door een franchiseconcept wordt heel veel mogelijk en makkelijk gemaakt, maar juist de ondernemers die het onderscheid weten te maken en kansen zien én benutten, stijgen boven anderen uit. En degenen die daarin de juiste sparringspartner en adviseur naast zich hebben, slagen er in om deze kansen te verzilveren.’

Dit artikel is gesponsord door AMFIN

Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.