‘We hebben het afgelopen jaar niet stil gezeten. Voor Eat Natural zijn we gestart met een merkcampagne waarin we voor het eerst het unieke merkverhaal aan het grote publiek tonen. In de huidige tijd een beslissing die goed heeft uitgepakt, de relevantie van merken die echt zijn en een mooi verhaal te vertellen hebben is groter dan ooit’, stelt marketing manager Marieke Bussink. Naast Eat Natural is Lemar actief met de merken Grenade en Jackfruit, nieuwe merken die nu worden opgestart.
‘Dankzij Leonard en Marjolein Bult, oprichters en eigenaren van het eerste uur, is Lemar een solide bedrijf met een fijne reputatie. Met het nieuwe Lemar bouwen we verder aan Eat Natural en onze nieuwe merken onder leiding van André Hendriks, mede-eigenaar en algemeen directeur.’
De ontbijtgranen van Eat Natural groeien flink harder dan de categorie, en daar is het team best trots op. Bussink: ‘Daarnaast zijn we in samenwerking met onze handelspartners op flink wat plaatsen onze distributie aan het uitbreiden. Door de lockdown hebben we met name op onze repen te maken met een uitdaging, geheel in lijn met de omzetdaling in de totale categorie tussendoortjes.’
De jury zegt onder andere over Lemar: ‘Eat Natural is een succesvolle introductie die deze categorie goed kan gebruiken. De categorie kent weinig echt nieuwe merken die slagen, maar Eat Natural lukt het wél.’
Klopt het wat de jury zegt?
‘Wat onze producten bijzonder maakt is de unieke textuur en geur, die voortkomen uit het bijzondere en authentieke productieproces. De producten van Eat Natural worden met veel liefde en aandacht gemaakt in onze thuiskeuken genaamd de Makery in Essex, Engeland, grotendeels met de hand in kleine porties. Langzaam geroosterd in de oven, en samengesteld uit de beste ingrediënten.’
‘We proberen altijd nieuwe smaken te introduceren die aansluiten bij de behoeften van onze handelspartners en consumenten. De Protein Packed en Low in Sugar granola zijn succesvolle introducties die inmiddels belangrijke categorie drijvers zijn. We hebben de
vraag naar minder suiker en proteïne beantwoord door gebruik van verrassende ingrediënten als kikker-erwten en kokosbloesemnectar. En het statige zwarte pak gecombineerd met de kleurrijke productnaam functioneert al jaren als iconische blikvanger in het schap. Iets wat de verkopen zeker ten goede komt.’
‘Lemar is blij met de goede samenwerking met retail. De gesprekken worden steeds efficiënter, we hebben vertrouwen in elkaar en staan altijd open voor een goede discussie. Deze award is een mooie bekroning, een fijne bevestiging dat we op de goede weg zijn.’
Hoe komt het dat het jullie wel lukt om te slagen in deze categorie?
‘Onze producten zijn premium, bestaan uit de beste natuurlijke ingrediënten en zijn handgemaakt. Juist die unieke textuur en het mooie merkverhaal dragen eraan bij dat het merk relevant is en blíjft. We kijken goed om ons heen, staan open voor ideeën en blijven proeven en proberen. De kunst is om vooral niet stil te blijven zitten. Mede door Corona is er nog meer aandacht voor verantwoorde producten en merken die echt zijn, en dat sluit naadloos aan bij Eat Natural.'
'Lemar heeft zichzelf met Eat Natural in Nederland inmiddels succesvol bewezen: we zijn de belangrijkste afzetmarkt voor de Engelse merkeigenaren. Dit heeft als voordeel dat we lokale vrijheid genieten en dat onze ideeën voor wat betreft innovatie en storytelling zeer welkom zijn.’
Welke ontwikkeling voorziet u voor de categorie ontbijtgranen?
‘De categorie zal moeten meebewegen met alle ontwikkelingen in de markt. De vraag naar verantwoorde voeding is enorm, ontbijt wordt als de belangrijkste maaltijd van de dag gezien, maar kant-en-klare, voedzame concepten blijven zeldzaam. Het is aan ons als handelspartners om hierop in te spelen. Om samen met onze partners de handen ineen te slaan en de consument te verrassen met nieuwe producten en concepten. We proberen op alle vlakken ondersteuning te geven, offline en online naadloos geïntegreerd en zoveel mogelijk data driven. Waarbij online steeds belangrijker wordt om de consument te bereiken, en waarin convenience geschikt voor “on the go” de toekomst wordt.’
En welke positie wil Lemar in die toekomst gaan innemen?
‘Wij willen daarin als merkenbouwer het voortouw nemen. We zijn creatief, zien kansen en zijn bereid om samen met onze partners risico’s te nemen. Dit ondernemerschap moet iedere Lemar-medewerker in het DNA hebben. De dynamiek van samenwerken proberen we op alle niveaus op te zoeken. Steeds meer data gedreven, liever investeren in 360 graden marketingactivatie dan in promo en altijd kijkend vanuit de behoeften van de consument.’
Dit artikel is gesponsord door Lemar