Vrij vertaald is seltzer water met prik, legt Marketing Director Harold Heesakkers uit. ‘Hard seltzer betekent dat er alcohol aan is toegevoegd.’ Het afgelopen jaar verdrievoudigde de categorie in de VS tot 2,1 miljard blikken. Met minder calorieën dan bier of mixdrankjes winnen hard seltzers razendsnel aan populariteit, en ook tijdens de coronaperiode is de verkoop versneld doorgegroeid.
‘Inmiddels is de categorie al groter dan wodka’, vertelt Heesakkers. ‘Afgelopen zomer was White Claw populairder dan Budweiser. En dat zegt iets, in Amerika.’
Better for you
Wel de fun van alcohol, maar passend in een bewustere levensstijl, verklaart de marketingdirecteur het enorme succes van de hard seltzers. Ook de Nederlandse consument kiest steeds bewuster als het aankomt op alcoholische versnaperingen. ‘Met name de Millennial-generatie is op zoek naar meer avontuurlijke en tegelijkertijd wat meer verantwoorde producten’, legt Sales Director, Evert Kamphuisen, uit.
‘Minder zwaar dan bier, wat spannender dan wijn en minder zoet dan premixen. Hard Seltzers passen perfect in de behoefte aan lichte en verfrissende dranken. We zien deze ontwikkeling ook in andere categorieën. ‘Zo verschuift binnen bier de behoefte naar luxere speciaalbieren en alcoholvrij. Binnen frisdranken en water zien we de opmars van premium, suikervrije en natuurlijke smaken. Hard seltzers houden mooi het midden tussen deze opties.’
White Claw
ABND introduceert twee merken hard seltzer in Nederland: White Claw en Carlett Elix. Kamphuisen: ‘White Claw is met 66 procent marktaandeel veruit het grootste merk in hard seltzers in de VS en heeft de categorie daar gebouwd. Wij zijn enorm trots dat White Claw voor ons heeft gekozen. Carlett Elix is ontwikkeld door twee ervaren Nederlandse spirit routiniers, die een Europese vertaling van het alcoholisch bruiswater maakten. Bovendien is dit de enige hard seltzer die organic is.’
Er zijn meerdere merken nodig om een categorie te bouwen, weet ABND uit ervaring. ‘Met de absolute wereldwijde marktleider en een lokaal merk dat perfect aansluit bij de behoefte van de Nederlandse consument, creëren we een krachtige basis.’
Vanaf augustus zijn White Claw en Carlett Elix in Nederland verkrijgbaar. White Claw in de smaken Natural Lime, Raspberry en Black Cherry. Kamphuisen: ‘De meest gedronken smaken in de VS.’ Carlett Elix in de varianten Cucumber en Lemon Ginger.’
Instagrammable
De introductie van de beide merken wordt groots ondersteund, vertelt Heesakkers. Met focus op social media en zichtbaarheid op de winkelvloer. ‘White Claw is een heel instagrammable product, weten we vanuit de VS. We gaan beide merken daarom vooral via social media in de kijker spelen.’
Ook in de supermarkt kan de shopper niet om de merken heen. ‘Via displays, kopstellingen en schapcommunicatie laten we ook hier duidelijk zien dat we er zijn en wat we bieden. In de VS is wel gebleken dat grootse aanwezigheid op de winkelvloer een enorm positieve impact heeft op probeeraankopen in deze nieuwe categorie.’
Dit artikel is gesponsord door A Brand New Day