Mentos Gum Vitamins: nieuwe stap in succesreeks

Mentos Gum Vitamins: nieuwe stap in succesreeks

Het jaar 2020 gaf een druk op de verkopen van kauwgum, maar biedt voldoende kansen. Onder andere Fruitsmaken laten een relatief sterke ontwikkeling zien. Dit is het juiste moment om het succes van de Mentos fruitkauwgums verder uit te breiden met een functionele toevoeging.

Perfetti Van Melle is als marktleider gericht op een continue ondersteuning van de categorie, in acties en assortiment. Perfetti Van Melle komt nu met een sterke aanvulling in de succesvolle lijn van kauwgum met fruitsmaken: Mentos Gum Vitamins. Dit is een extensie van de fruitsmaken in Mentos Gum. De smaak Citrus Blend is de eerste variant met toegevoegde vitamines. De smaak is een mix van verschillende citrusvruchten. Een lekkere, verfrissende smaak met een tropisch karakter, passend bij de vitamines die erin zitten: C, B6 en B12.

Functionele ingrediënten

Waarom een kauwgum met vitamines? Product Manager Paul Cudok: ‘Perfetti Van Melle is al tijden zeer succesvol met Mentos kauwgum in potten. In 2018 hebben wij het kauwgumsegment met fruitsmaken dankzij onze introducties een boost gegeven, wat veel waarde heeft toegevoegd aan de categorie. Voor een succesvolle extensie van de fruitsmaken, zijn wij op zoek gegaan naar nieuwe smaken en hebben we gekeken naar het toevoegen van functionele ingrediënten zoals vitamines. Dit traject is zeer positief geweest, zowel in de totstandkoming van het product als in de aansluiting bij het merk Mentos.'

'We zien met name buiten de categorie steeds meer fortified producten verschijnen: producten met toegevoegde functionaliteiten die invloed hebben op je welzijn. We hebben bewust voor de combinatie van juist deze vitamines gekozen. Vitamine C is goed voor de ondersteuning van je weerstand, en B6 en B12 ondersteunen het immuunsysteem. Zeker in dit jaar is een extra ondersteuning van het immuunsysteem wenselijk.’

Bewuste keuzes maken

Senior Category Manager Jan-Jaap Jansen: ‘We zien in de categorie twee grote ontwikkelingen: enerzijds een relatief sterke ontwikkeling van fruitsmaken in gum, mede gedreven door de innovaties van Perfetti Van Melle. Anderzijds zien we dat consumenten steeds meer letten op hun gezondheid, een algemeen kenmerk van deze tijd.'

'Marktonderzoek leert ons dat ongeveer de helft van de consumenten vaker een bewuste keuze maakt voor een gezonder alternatief bij zijn aankopen. De fortified producten, met een toevoeging die de gezondheid ondersteunt, spelen daarop in. Voor deze categorie blijft smaak het belangrijkste element. Dus Mentos Gum Vitamins is in de eerste plaats een verschrikkelijk lekkere kauwgum.’

Oranje pot

Mentos Gum Vitamins komt op de markt in de gebruikelijke Mentos-pot, met een inhoud van 45 gums. Het etiket is in lijn met de bestaande fruitsmaken in het assortiment. De oranje pot is qua kleur beslist opvallend, naast de rode potten van de roodfruitsmaken en de vele blauwwitte kleuren in het schap. De toegevoegde vitamines worden duidelijk aangegeven op het label, en ook de productnaam Vitamins verwijst ernaar. De vitamines samen B6, B12 en C staan aangegeven in een swirl op het etiket.

Met de verpakking wordt duidelijk aangegeven dat het om een product met functionele toevoegingen gaat. Cudok: ‘Dat is belangrijk omdat dat het unique selling point van het product is. We zullen dat ook in de verkoopondersteunende materialen en in de campagne duidelijk naar voren laten komen.’

Verfrissing onder druk

De nieuwe Mentos Gum Vitamins stroomt de komende weken in in de schappen van de Nederlandse supermarkten. Mentos Gum Vitamins is een aanvulling op de bestaande lijn. Jansen: ‘De verfrissingsproducten zijn tijdens de Covid-periode onder druk komen te staan.'

'Onder andere doordat er minder interacties tussen mensen zijn, meetings vinden minder plaats en mensen zijn minder onderweg. Maar ook omdat deze producten veel aan de kassa’s te vinden zijn, terwijl de reguliere kassa’s steeds vaker worden vervangen door zelfscankassa’s terwijl de presentatie van impulsproducten aan zelfscankassa’s zeker nog niet overal aanwezig is. We zien nog volop kansen en acteren daar ook op. Dit doen we naast het brengen van de juiste innovaties ook door sterke ondersteuning om deze relevante categorie de juiste impulsen te blijven geven.’

Extra ondersteuning

Brand Manager Robert van Ginneken: ‘Op het moment dat de categorie iets terugloopt bieden we op twee manieren extra ondersteuning. We werken aan het heruitvinden van de functie van verfrissen. We proberen de functie van mondverfrissing weer top-of-mind te krijgen bij de consument in deze Covid-situatie.'

'Een andere trend is de opmars die fruitsmaken maken binnen onze categorie, mede door onze eigen introducties. Die trend loopt nog steeds door. Dat maakt dat deze nieuwe introductie nu zeker wat kan toevoegen, door de fruitsmaak én door de functionele toevoeging van vitamines. Mentos Gum Vitamins komt dus op een goed moment in de markt, zeker nu de winter eraan komt.’

Campagne

De introductie van Mentos Gum Vitamins zal stevig ondersteund worden in de media en op de winkelvloer. Van Ginneken: ‘De pot valt zelf natuurlijk nogal op, maar we willen hem zeker ook buiten het schap presenteren om hem voldoende te activeren. Daarnaast zal er een gerichte mediacampagne aan worden toegevoegd. Welke vorm die gaat krijgen, daar zijn we nog niet over uit. Op dit moment is het herstel van de categorie vanuit de Covid-situatie belangrijk. Vanaf januari krijgt deze introductie vol de aandacht, want dan start ook het seizoen waarin consumenten extra op zoek zijn naar dit soort producten.’

Dit artikel is gesponsord door Perfetti Van Melle

Judith Hoogendoorn, marketing directeur en Maarten Wismans, head of trademarketing & category management bij Flora Food Group.

Steun borstkankeronderzoek: 'Jij smeert, Becel doneert'

In oktober kleurt Nederland roze, een maand waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor borstkanker. Dit jaar lanceert Flora Food Group Nederland, de producent van Becel, een Limited Edition roze verpakking om bewustzijn te creëren rondom borstkanker en het belang van zelfonderzoek. Deze speciale editie is een samenwerking met Pink Ribbon, de organisatie die zich inzet voor onderzoek en preventie van borstkanker.

Foto: Distrifood

Onderzoek: Assortiment belangrijker voor groei diepvries dan prijs

Lage prijzen spelen bij diepvries een belangrijkere rol dan bij vers. Om de categorie te laten groeien zijn andere aspecten nog belangrijker, blijkt uit onderzoek van GfK/YouGov.

Foto: Ronald Hissink

Omzet peulvruchten stijgt door eiwittransitie

De populariteit van peulvruchten neemt in rap tempo toe. Kwam de gezamenlijke omzet in supermarkten in 2019 nog uit op €79.845.444, inmiddels becijfert Circana een groei naar €102.921.954 (MAT 32, 2024). De eiwittransitie speelt een belangrijke verklarende rol.

Maudie van den Broek, Marketing Coördinator met CEO Piet Driessen: ‘De internationale retail pikte 
Callowfit veel sneller op dan we hadden verwacht.’

Callowfit-sauzen: een gezondere en smaakvolle keuze

Bereid een smakelijke saus die er ook nog eens lekker uitziet, maar dan zónder vet, toegevoegde suikers, dierlijke producten, lactose en gluten. De meeste koks zouden lachend bedanken voor deze uitdaging, maar de Driessen Group of Companies uit Deurne zette er hun tanden in en bracht een nieuw, gezonder sausmerk op de markt: Callowfit. Na zeven jaar volharden en ontwikkelen staat het nu in meer dan veertig landen op de schappen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.