Stëlz brengt hard seltzer naar Nederland

Stëlz brengt hard seltzer naar Nederland

Het populaire laag-alcoholische drankje heeft de tijd mee. De doelgroep - generatie Z en de millennials - heeft nadrukkelijk aandacht voor gezonder drinken. In de VS is de hard seltzer al razend populair. Vanaf begin november is Stëlz ook verkrijgbaar bij Albert Heijn en Gall&Gall.

De verwachting is dat de Amerikaanse hard seltzer-markt (inmiddels geschat op $4,5 miljard) de komende jaren nog zal verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. In onze markt lanceerde het Nederlandse Stëlz vier smaken: Lime, Raspberry, Grapefruit en Mango. De hard seltzers bestaan uit bruiswater, natuurlijke aroma’s en pure alcohol. Niet alleen bij de grootgrutter vielen de hard seltzers op, maar ook de horeca begint de categorie te omarmen. In De Tulp, in de Amsterdamse Pijp, introduceerde distributeur Bier&cO in juli van dit jaar het merk in de Nederlandse horeca.

Koelkasten

Maar hoe heeft deze nieuwe drank in Nederland zo’n flitsende start kunnen krijgen? Voormalig advocaat en co-founder Milan Voet van Stëlz zag in 2019, toen hij nog in de VS woonde, dat de koelkasten tijdens feestjes bij mensen thuis steeds meer gevuld waren met hard seltzer. Het zette hem aan het denken en hij besloot een poging te wagen om de drank in Nederland en andere Europese landen op de kaart te gaan zetten.

Omdat de regels in de VS anders zijn dan in Europa verschilt de samenstelling van de drank ook. In de VS wordt suiker toegevoegd om via gisting alcohol te maken. Toevoeging van zuivere alcohol is daar niet echt een optie, omdat alleen slijters de drank dan mogen verkopen en supermarkten niet. Zelfs als het uiteindelijke alcoholpercentage vergelijkbaar is met bier. In Europa bestaan deze eigenaardige regels niet, waardoor Stëlz op basis van pure alcohol geproduceerd kan worden. Hierdoor is het niet zoet en bevat het geen suikers of andere koolhydraten.

Speciaalzaak Sterk Amsterdam

De hard seltzer lijkt vooral in Nederland, maar langzaamaan ook in Europa, een flinke opmars te gaan maken. Speciaalzaak Sterk Amsterdam – een begrip als het gaat om het scouten van nieuwe dranken – nam Stëlz direct op en zag meteen een flinke vraag. Sindsdien is het met afstand de bestverkochte hard seltzer.

‘We hebben sinds april zo’n 600.000 blikjes geproduceerd voor binnen- en buitenland’, legt Voet uit. ‘We hebben inmiddels afzetmarkten in Hongkong en Ierland. En ook in België ligt de hard seltzer in de schappen bij lokale supermarkten van Delhaize. In Nederland leveren we aan horeca, slijters en retail, met binnenkort Albert Heijn als grootste verkooppunt.’

Corona

Toen corona zich plotseling over Europa verspreidde, heeft Voet even gedacht aan stoppen met het ambitieuze project, maar gelukkig duurde dat niet lang. ‘Heel goed dat we zijn doorgegaan. We hebben een webshop gelanceerd, een pop-up store in Amsterdam geopend en met influencers de social media veroverd. De populariteit van de drank is daarmee in korte tijd enorm toegenomen en de omzetten zijn geëxplodeerd.’

‘Niet alleen generatie Z en de millennials, maar ook 35-plussers beginnen de drank als een aantrekkelijk alternatief te zien,’ legt Voet uit. Hij en zijn team mikken op de generaties die een bewuste levensstijl aanhangen en de seltzers zien als een gezonder en bewuster alternatief. Bier, wijn en cocktails worden door jongeren steeds vaker als ‘zwaar’ en ‘zoet’ beschouwd, met bovendien veel calorieën. ‘Daarnaast is Stëlz ook verfrissend, goed doordrinkbaar en dat met maar 63 calorieën’, vervolgt Voet.

Webshop

Wie de hard seltzers via de webshop koopt, heeft ze de volgende dag in huis. Veel mensen bestellen eerst uit nieuwsgierigheid en vaak zijn ze daarna meteen verkocht. Inmiddels zijn tien personen fulltime bezig met logistiek, marketing, productontwikkeling en sales. Bier&cO zorgt voor de distributie in Nederland.

Positionering van de drank in het schap is voor de komende tijd nog een uitdaging. Voet heeft een ideaalplaatje in zijn hoofd: ‘In de VS staat de drank naast het bier goed in het zicht. Het hoort eigenlijk ook niet bij de mixdrankjes, vinden wij. Daar gaan we de komende tijd hard aan werken.’

Het bedrijf Stëlz werd in 2019 opgericht. Naast Milan Voet en zijn zakenpartner Lodewijk Pessers zijn er inmiddels ook een marketeer en creatief directeur bij het kernteam betrokken: Ebbo Gevers Leuven, afkomstig van L’Oréal en Glenn Cornelisse van RTL. Daarnaast hebben ook Daniëlle Oerlemans (zakenvrouw en media-persoonlijkheid), Michel Pais (horeca-ondernemer), Geert Minnart (Commercieel Expert en ex-directeur Horeca Heineken Nederland en België) en Monica Geuze (Brand Ambassador) zich met het merk verbonden.

Stëlz is (binnenkort) verkrijgbaar bij: Albert Heijn, Gall & Gall, Stach, Boon's Markt, Sterk Amsterdam, Mitra, Picnic, Crisp, Hanos, Foodl, Landmarkt en Sligro.

Dit artikel is gesponsord door Stëlz

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.