Bespaar kosten met beter emballagebeheer

Bespaar kosten met beter emballagebeheer

Met goed emballagebeheer valt veel geld te besparen. Dat is de hoofdboodschap van een nieuwe campagne van IPP: 'Emballage - Het verborgen goud van uw organisatie.' De campagne is de afgelopen weken uitgerold, met als hoogtepunt een webinar die is uitgezonden tijdens de Week van de Logistiek. Met de campagne hoopt het bedrijf emballage op de agenda te krijgen bij organisaties die er dagelijks mee hebben te maken.

Dat is nodig ook. Organisaties hebben regelmatig weinig idee van hun emballagestroom. Vaak is helemaal niet bekend hoeveel emballage er op een willekeurig moment op een willekeurige plek in de organisatie staat. Hoeveel emballage er in het proces verloren gaat is al helemaal onduidelijk.

Vaak blijkt emballage echter een verrassend grote post op de balans. Want de emballage die verloren gaat – laten we zeggen een pallet – moet natuurlijk wel worden vervangen. En dat kost geld. Daarbij maakt het niet uit of de emballage in het bezit is van de organisatie zelf, of bijvoorbeeld van een pooler als IPP.

Voor de hand

Zo worden bedrijven steeds weer geconfronteerd met een kostenpost die serieuze vormen kan aannemen. Er gaan zelfs bedrijven aan failliet. Totaal onnodig als je beseft dat de oplossing eigenlijk voor de hand ligt: maak werk van emballagebeheer.

Webinar

Hoe doe je dat dan? Daarover ging Marc Daalhuizen van IPP in de webinar het gesprek aan met Ernst Tjaden – Consultant van Tconsult en expert op het gebied van emballage-innovatie - en Mathieu Stijsiger, Supply Chain Manager van Konings-Zuivel. Zij legden uit hoe je door inzicht te krijgen in de emballagestroom, de verantwoordelijkheden duidelijk te beleggen en een goed proces in te richten, kunt werken aan emballagebeheer dat geen geld kost, maar juist geld oplevert. Het verborgen goud van de organisatie.

Tips

In de webinar kwam een aantal bruikbare handvatten naar voren. Daalhuizen: ‘Met onze campagne en de webinar willen we organisaties bewustmaken van de nadelen van gebrekkig emballagebeheer. En we willen laten zien dat de besparingskansen voor het oprapen liggen. Met een aantal beperkte ingrepen kunnen we emballagebeheer echt op de kaart zetten met elkaar. En daar plukken we allemaal de vruchten van.’

De belangrijkste tips uit de webinar op een rijtje:

  1. Behandel je emballage zoals je met andere waardevolle materialen omgaat
  2. Zorg voor de juiste aandacht en tijd om je emballagestromen te monitoren
  3. Zorg voor volledige data-integratie, zodat het afmelden van je emballage geautomatiseerd en vlekkeloos verloopt

Dat die tips wat opleveren, daar kan Mathieu Stijsiger over meepraten. In de oude situatie was nauwelijks sprake van enige controle van palletstromen en facturen en was er niemand als eindverantwoordelijke aangewezen. Hoe anders is dat nu, beaamde Mathieu in de webinar: ‘Wij controleren nu wekelijks, maandelijks en jaarlijks de uitgaande stroom. Zo kunnen we controleren of de aantallen nog wel kloppen.'

'Op deze manier hebben wij de kosten kunnen reduceren. We waren soms 20.000 tot 30.000 euro per jaar kwijt. Die hebben we teruggevonden en we hebben weer een sluitende administratie, met software die zorgt voor goede rapportages.’

Heb je de webinar gemist en wil je deze graag terugkijken? Dat kan hier.

Dit artikel is gesponsord door IPP


Laura Crowley, manager van de Nederlandse vestiging van Bord Bia: ‘Ons doel is om dit kwaliteitsvlees ook betaalbaar en beschikbaar te maken voor de consument.’

Bord Bia partner voor impact in het vleesschap

Kleinschalige productie kan een grote rol spelen in een kwalitatief hoogwaardig assortiment. Om Nederlandse retailers in contact te brengen met een groot arsenaal aan groot- en kleinschalige leveranciers in Ierland is er Bord Bia, de Irish Food Board. Dankzij deze samenwerking kunnen retailers optimaal profiteren van de kwaliteiten van de Ierse landbouw en ontstaat er een beter assortiment in het Nederlandse schap.

Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak: 'De Nederlandse voedingsindustrie staat voor drie grote uitdagingen.'

Zo blijf je als retailer concurrerend

Toenemende internationale concurrentie, stijgende kosten door inflatie en de noodzaak om over te stappen naar een circulaire economie. Hoe kunnen retailers in deze veranderende markt hun positie versterken? Ashkan Danaei, Sales Director bij Tetra Pak, legt uit hoe bedrijven het hoofd kunnen bieden aan deze uitdagingen door te focussen op innovatie.

Shopopop maakt gebruik van bestaande verplaatsingen en voertuigen om boodschappen te bezorgen.

Je buurman als bezorger? Shopopop maakt het mogelijk

Stel je voor: je boodschappen worden dezelfde dag nog bezorgd, niet door een anonieme koerier, maar door je eigen buurman of buurvrouw. 'Door gebruik te maken van de bestaande routes van particuliere bezorgers kunnen we de laatste kilometers flexibeler, duurzamer en socialer maken', zegt Sacha Buyck, countrymanager Benelux.

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.