Dirk/Deka nu vriendelijke concullega's

Dirk/Deka nu vriendelijke concullega's
Foto: Diederik van der Laan

DOETINCHEM - Detailresult ontmantelt een deel van de centrale organisatie. Dirk en Dekamarkt gaan weer veel meer zelfstandig opereren. Retailprofessor Laurens Sloot en supermarktexpert Erik Hemmes zijn verrast over de aankondiging. 'Ik ben verbaasd over de argumentatie die wordt gebruikt. Dan denk ik, flauwekul.'

De operationele en commerciële aansturing van Dekamarkt en Dirk gaat vanaf komende zomer weer volledig vanuit de formules gebeuren. Om deze reden verlaten ceo Albert Voogd en commercieel directeur Edwin de Maa Detailresult. Ook Dekamarktdirecteur Edith Appels verlaat, zes maanden na haar aantreden, haar post alweer. ‘De aandeelhouders van de Detailresult Groep (DRG) beogen zo de formules meer onderscheidend te positioneren’, zo legt voorzitter van de Raad van Commissarissen Cees van Rijn de achtergrond van de beslissing uit.

Retailprofessor Laurens Sloot toont zich tegenover Distrifood verrast over de aankondiging, maar heeft wel een verklaring. De integratie aan de voorkant tussen Dirk en Deka is volgens hem nooit van de grond gekomen. ‘Dirk en Dekamarkt hebben allebei een eigen gezicht naar de markt toe, de één als prijsvechter en de ander als fullserviceformule. Integratie tussen verschillende formules, kijk naar Jumbo en C1000, is mogelijk, maar niet als ze allebei hun eigen gezicht willen houden.’

Ook supermarktexpert Erik Hemmes is verrast. ‘Ik ben verbaasd over de argumentatie die wordt gebruikt. Detailresult zegt dat Dirk en Dekamarkt zich door de veranderingen straks beter onderscheidend kunnen positioneren. Dan denk ik, flauwekul.’

Hij wijst erop dat bij de oprichting in 2008 samenwerking tussen familiebedrijven hét doel was. ‘Juist door te combineren kon er op kosten worden bespaard. Er is ook altijd gezegd dat andere formules welkom zijn om zich aan te sluiten. Nu is dat blijkbaar niet meer het geval, omdat het dus blijkbaar niet werkt op die manier’, aldus Hemmes.

Foto: Dutch Photo Agency

Sloot sluit zich hier deels bij aan. ‘Volgens mij was het de bedoeling dat geleidelijk meer formules zich bij Detailresult zouden aansluiten, maar het bleef bij deze twee. Het kan natuurlijk dat door veranderende marktcondities de klad komt in een aanvankelijk vruchtbare samenwerking.’

Met de veranderende marktcondities doelt Sloot op de snelle opkomst van e-commerce tijdens de coronacrisis. Dirk is natuurlijk een discounter die niet aan online doet, terwijl Dekamarkt een fullservicesupermarkt is waarvan klanten verwachten dat er online bestelde boodschappen worden thuisbezorgd. Het voordeel van de nieuwe situatie is dat de focus nu geheel op de eigen formule komt te liggen en dat er sneller kan worden geschakeld. Een concerndirectie kan veel toevoegen, maar werkt ook vaak vertragend, zegt Sloot. ‘Nu kan er wellicht meer tempo worden gemaakt.’

Foto: Van Vliet Fotografie

Vertrek Voogd

Het vertrek van Albert Voogd is volgens Hemmes een teken aan de wand. ‘Albert Voogd zit er pas sinds oktober 2019 en daarvoor zat John Kruijssen ook maar 2,5 jaar op die positie. Om de zoveel jaar een nieuwe man in die functie, dat is geen goed teken. Tel daarbij op dat het na het vertrek van Kruijssen meer dan een jaar heeft geduurd voordat Voogd werd aangetrokken. Dat geeft al aan dat het heel moeilijk is geweest om die plek in te vullen.’

Hemmes meent dat Deka op het gebied van assortiment stappen moet zetten. ‘Je ziet al jaren dat Dekamarkt aan glans verliest. Als ik een World of Food bezoek, dan zie je dat die formule in vergelijking met een AH stilstaat qua ontwikkeling van het assortiment. Dat is eigenlijk al twee jaar zo. Het ziet er wel leuk en aardig uit, maar als je goed kijkt is het qua assortiment nogal karig.’

Om de zoveel jaar een nieuwe man in die functie, dat is geen goed teken”
De overname van de Deen-winkels is volgens de retailexpert wel een stap in de goede richting. ‘Dan zit Dekamarkt op ongeveer 100 winkels en dat aantal moet je als formule tegenwoordig wel hebben. Daarnaast zie je ontwikkelingen binnen de nieuwe formule in Heemstede. De vraag is alleen hoe snel die formule wordt uitgerold, daar zou in april een beslissing over worden genomen.’


Sloot weet niet of Detailresult een lege huls wordt. Volgens hem blijven er nog voldoende gebieden over om op samen te werken, bijvoorbeeld op het gebied van IT, data-inkoop of logistiek. ‘Maar het is mogelijk dat beide bedrijven zo zelfstandig mogelijk verder gaan.’ Sloot verwacht in ieder geval dat beide bedrijven weer afzonderlijk lid worden van Superunie. ‘Ze worden bevriende concullega’s’, lacht Sloot.

Het is onduidelijk of de families Kat en Van den Broek een rol spelen bij de loskoppeling van Deka en Dirk. ‘Wellicht wordt over een half jaar duidelijk waarom dit nu gebeurt en vinden we het achteraf allemaal logisch.’


De Dekamarkt aan de Middenwaard in Heeruhugowaard. Foto: Google Maps

Scheuren in vloer Dekamarkt, instortingsgevaar geweken

Dekamarkt heeft vanmorgen zijn vestiging in winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard ontruimd nadat er scheuren in de vloer verschenen. Ook de andere winkels sloten direct de deuren. Na onderzoek blijkt er geen sprake van instortingsgevaar.

Foto: Shutterstock

'Vomar, Dirk, Nettorama: Investeer in data, anders mis je de boot'

Discounters als Vomar, Dirk en Nettorama hebben de wind in de zeilen. Maar als zulke formules nu niet groots denken en investeren in datavergaring, komen ze over vijf à tien jaar mogelijk in de problemen. Dat zegt Adgild Hop, die als partner bij Deloitte aan tafel zit bij de leiders van grote internationale retailers, tegen Distrifood. 

Foto: Shutterstock

NVWA berispt AH, Dirk, Jumbo, Plus en Superunie over volkoren

Een kwart van de verpakkingen met volkorenproducten die de NVWA onder de loep nam, claimde onterecht volkoren te zijn. Een aantal supermarktketens en A-merkfabrikanten hebben een berisping ontvangen.

Foto: Distrifood

Vomar, Dirk, Nettorama en het gelijk van deze online-ontkenners

Steken Vomar, Dirk, Deka of Nettorama als struisvogels hun kop in het zand door klanten geen online boodschappen te bieden? Of zijn ze slim door zich te richten op stenen winkels en het verlieslatende e-commerce aan concurrenten te gunnen? En gaan grote discounters als Aldi en Lidl ooit overstag? 'Als je geen webshop hebt, moet je wel een onderscheidende winkelformule hebben die up-to-date en online vindbaar is.'