Zo vind je de heilige graal voor een optimale thuisbezorgstrategie

Zo vind je de heilige graal voor een optimale thuisbezorgstrategie

De vraag naar last mile bezorging stijgt nog altijd enorm. Dit komt natuurlijk door de pandemie, maar ook door veranderend consumentengedrag, groei van same day en instant delivery én het toenemende belang van aftersales. Het is de kunst slim op deze ontwikkelingen in te spelen en de last mile lucratief te maken. Maar hoe bereik je deze heilige graal?

Veel bedrijven investeren in hun last mile. Dit kunnen investeringen zijn in een eigen bezorgsysteem of investeringen in nieuwe technologieën. Hoewel de voordelen van dergelijke investeringen evident zijn, blijven er zorgen over bezorgkosten die de marges onder druk zetten.

Klanten blijken namelijk lang niet altijd bereid veel meer te betalen voor de bezorging van relatief goedkope producten. Nu in coronatijd is die bereidheid wat groter, maar het ziet ernaar uit dat dit verandert zodra de pandemie achter de rug is.

Snel leveren én winst maken

Veel bedrijven zijn nu op zoek naar de sweet spot: het punt waarop ze winst kunnen maken, terwijl ze producten bezorgen bij consumenten die een snelle levering verwachten. Voor retailers en restaurants is het zaak in te schatten welk deel van het toegenomen bezorgvolume zal blijven bestaan. Afgaand op de eerste aanwijzingen is de verwachting dat dit voor een aanzienlijk deel van het toegenomen volume het geval is. Dit heeft verschillende oorzaken:

1 Veranderend consumentengedrag

Consumenten winkelen steeds vaker via verschillende kanalen, waaronder social media, Google Shopping, webshops en marketplaces. Volgens het onderzoek The Future of the Last-Mile Ecosystem van The World Economic Forum gaat de groei van e-commerce sneller dan die van de offline verkoop.

De offline omzet neemt tussen 2019 en 2023 naar verwachting met 4% per jaar toe, terwijl de omzet van e-commerce jaarlijks met 17% groeit en in 2023 circa 20% van de totale wereldwijde retailomzet uitmaakt. Deze ontwikkeling zal de wereldwijde groei van pakketbezorging bij consumenten (B2C) en bedrijven (B2B) nog verder aanwakkeren, waarbij het B2B-segment in gelijke verhouding meegroeit met het consumentensegment.

2 Snelle bezorging

Er is een enorme groei te zien van same day delivery en instant delivery (levering binnen twee uur), met jaarlijkse groeipercentages van respectievelijk 36% en 17%. Met name China is een snelgroeiende markt, waar al meer dan 10% van alle pakketten wordt bezorgd met same-day en instant delivery. Dit komt dagelijks neer op circa 3 miljoen same-day bezorgingen en 400.000 tot 500.000 instant-bezorgingen. Deze aantallen zijn meer dan het dubbele van de Europese situatie, waar same-day delivery tot nu toe slechts 5% van het totaal uitmaakt.

3 Aftersales steeds belangrijker

In het huidige consumentenlandschap is de klantervaring ná aankoop even belangrijk als het aanloopstadium van het kooptraject. Consumenten willen bijvoorbeeld goed op de hoogte gehouden worden van bezorgtijden en verwachten dat de aankoop voldoet aan hun verwachtingen.

Eerder belegden retailers deze klantervaring vaak bij externe partijen die de bezorging voor hun rekening namen, zoals UPS, PostNL of FedEx. Nu de klantverwachting verandert, worden steeds meer retailers zich bewust van de voordelen van investeringen op dit gebied.

Doordachte strategie

DekaMarkt bereikt steeds meer klanten aan huis met een doordachte last mile-strategie. Wil je hier meer over weten? Lees het volledige verhaal van DekaMarkt in het whitepaper: Last mile bezorging - Zo richt je dat in! Hier vind je verder veel nuttige tips voor een optimale thuisbezorgstrategie.

Dit artikel is gesponsord door Centric

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.