‘We zien in de markt dat de consument steeds meer neigt naar vegetarische, vegan en duurzame concepten’, legt Trade Marketeer Pizza, Manon Damink, uit. ‘Shoppers gaan steeds bewuster eten, maar willen wel genieten en smaak blijft belangrijk. Met The Good Baker kunnen consumenten genieten van meer verantwoorde pizza’s, zonder enige concessie te hoeven doen op smaak.’
Nieuwe shoppers naar de categorie
De pizza’s hebben alles wat een pizza geweldig maakt, verklaart ze, ‘maar nu met nog meer goodness inside. Dat maakt The Good Baker echt uniek. In de bodem van de The Good Baker pizza’s zitten verschillende gezondere ingrediënten, zoals havervlokken, zuurdesem en spinazie, en alle ingrediënten zijn ook nog eens 100 procent vegetarisch of vegan.’
Juist omdat The Good Baker heel erg inspeelt op zowel gezondheid als smaak, verwacht Dr. Oetker met deze introductie nieuwe shoppers naar de categorie te trekken en daarmee incrementele waarde toe te voegen aan de vriesvers pizza categorie. Marktonderzoek laat dan ook zien dat The Good Baker zeer relevant is voor de consument.
‘Zowel op aankoopintentie als herhalingsaankoopintentie scoren de pizza’s heel hoog. De conceptnaam, varianten en verpakkingskleuren worden echt goed ontvangen. The Good Baker straalt versheid, moderniteit en fun uit zonder té foodie of ambachtelijk te zijn. Hiermee spreken we niet alleen de bewuste consument aan, maar duidelijk ook een brede doelgroep die graag verantwoord, gezond en lekker eet.’
360 graden-campagne
Voor het nieuwe pizzaconcept is een uitgebreid ondersteuningsplan opgezet. ‘Er wordt afgetrapt met onder meer een pr-campagne’, vertelt Damink, ‘gevolgd door een above the line campagne met tv-commercial, online en social inzet, en DOOH (Digital Out-of-Home).’ Daarnaast is er ook op de winkelvloer genoeg te zien, proeven en beleven. ‘Er wordt volop POS-materiaal ingezet, er staan meerdere in-store tastings op de planning en in de verschillende retailmagazines plaatsen we kleurrijke advertenties. Kortom: een mooie 360 graden-campagne!’
Verbeteren imago categorie vriesverspizza
Met The Good Baker bouwt Dr. Oetker tevens aan een beter imago van de categorie vriesverspizza. Want ondanks dat er al jaren hard gewerkt wordt aan het verbeteren hiervan, bestaat er nog steeds het idee dat vriesversproducten ongezonder en minder vers zijn. ‘Onterecht’, verklaart de trade marketeer. ‘Met concepten als deze werken wij er daarom continu aan om deze perceptie te verbeteren.’
Grootste plannen
The Good Baker wordt uitgerold met de drie populairste smaken en vervangt het bestaande merk Yes It’s Pizza. De overduidelijke winnaar, blijkt uit marktonderzoek, is de Spinach & Pumpkin Seeds. Damink: ‘Deze vegan variant met Nutri-Score B heeft een knapperige bodem met havervlokken en is getopt met spinazie, pompoenpitjes, gemarineerde tomaatjes, rode ui en een plantaardig kaasalternatief.’
Daarnaast bestaat de range uit de Broccoli & Mushroom; ‘een pizza met dunne en krokante spinaziebodem met, naast broccoli en champignons, ook knoflook en mozzarella als topping. Deze pizza is helemaal vegetarisch en heeft Nutriscore A. Tot slot hebben we ook een groente variant; de Veggie Mix. Dit is een vegetarische pizza met Nutriscore A, die bestaat uit een heerlijke krokante bodem met zuurdesem en als topping een groentemix van gegrilde courgette, gegrilde paprika, gemarineerde tomaat, olijven, ui en mozzarella.’
Deze drie varianten vormen slechts het begin, benadrukt ze. ‘We hebben grootste plannen met The Good Baker voor de toekomst. We zijn al volop bezig om komend jaar line extenders te brengen; allemaal feel-good pizza’s die óf 100 procent plantaardig óf 100 procent vegetarisch zijn, met Nutriscore A of B. Met de introductie van ons meest gezonde en planet-friendly recept ooit, bieden we een passende en unieke oplossing voor een groeiende consumentenvraag.’
Dit artikel is gesponsord door Dr. Oetker.