De coronapandemie heeft op velen van ons een grote impact gehad. Zaken die eerst vanzelfsprekend waren, konden ineens niet meer. Het heeft laten zien hoe kwetsbaar we als samenleving zijn. Dat zag ook het Rode Kruis. Nood die eerst onzichtbaar was, werd ineens zichtbaar. Nog steeds zijn er elke dag mensen die hartverscheurende keuzes moeten maken. Betaal ik de huur, koop ik groenten of kies ik voor luiers?
'Dat het zover komt, doet wat met je als ondernemer'
Taxichauffeur Marko kwam door de pandemie in grote problemen. Zijn inkomsten waren van de een op de andere dag weggeslagen. De rekeningen bleven echter wel komen. 'Als ondernemer ben ik gewend om voor mezelf te zorgen. Ik dacht eerst: dit loopt wel los. Maar op een gegeven moment was mijn bankrekening leeg en raakte ik gestrest.' Lange tijd kon Marko geen hulp krijgen. 'De vergoeding van de overheid dekte de vaste lasten, maar ik hield niets over voor eten. Dat het zover komt, doet wat met je als ondernemer. Op een gegeven moment denk je alleen nog maar aan overleven.'
Marko kwam terecht bij het Rode Kruis en kreeg boodschappenkaarten om levensmiddelen van te kopen. 'De boodschappenkaarten van het Rode Kruis hebben mij echt gered.'
Inmiddels is er weer meer mogelijk. Toch heeft Marko nog niet volop werk. 'Ik rijd zo nu en dan weer een paar ritten. Maar het is nog lang niet hetzelfde. Ik zit op ongeveer tien procent van het aantal ritten van voor corona. Soms bellen vaste klanten mij, maar mensen gaan toch vaak minder uit. Ik blijf positief, maar in het ergste geval moet ik wat anders doen.' Lees meer over de hulp van het Rode Kruis in Nederland.
Basislevensbehoeften voor iedereen
Het Rode Kruis vindt dat we mensen als Marko niet uit het oog mogen verliezen. Basislevensbehoeften moeten voor iedereen in Nederland vanzelfsprekend zijn. Voldoende eten en drinken, een dak boven je hoofd, kunnen voorzien in je persoonlijke hygiëne en toegang tot de juiste medische en psychosociale zorg.
In Nederland helpt het Rode Kruis elke week zo’n 20.000 mensen in nood. Denk bijvoorbeeld aan alleenstaande ouders die net te veel verdienen voor andere vormen van hulp, ongedocumenteerden, dak- en thuislozen, arbeidsmigranten en ondernemers die in de problemen zijn gekomen door de coronapandemie. Zij krijgen boodschappenkaarten waarmee ze zelf levensmiddelen en hygiëneproducten kunnen aanschaffen.
Hulp uit het bedrijfsleven
'Deze vorm van hulpverlening blijft de komende periode nodig. Dat kunnen we niet alleen. Gelukkig krijgen we uit diverse hoeken hulp. Ook het bedrijfsleven ziet de urgentie en steekt de handen uit de mouwen. Dat gebeurt op verschillende manieren. Van productdonaties, consumentencampagnes en directe giften tot acties met medewerkers', zegt Peter-Eric Verstegen, manager Corporate Partnerships bij het Rode Kruis. Zo vonden op de winkelvloer van Albert Heijn diverse acties plaats. Van de verkoop van feeststollen en tulpen tot het doneren van Air Miles. Inmiddels heeft Albert Heijn voor meer dan 1 miljoen euro aan boodschappenkaarten gedoneerd, waarvan een deel vorig jaar is besteed en een deel dit jaar.
Ook Nestlé wilde iets doen voor een lokaal doel. Via hun winkelvloeracties doneerden zij van elk verkocht actieproduct een bedrag aan het Rode Kruis waarmee ruim 15.000 gezinnen in kwetsbare situaties werden geholpen aan boodschappenkaarten. VodafoneZiggo organiseerde sportieve challenges waar ruim 550 medewerkers aan meededen om daarmee geld op te halen voor het Rode Kruis. Vodafone Foundation verdubbelde dit bedrag en doneerde in totaal €47.000 aan voedselhulp voor de meest kwetsbaren.
Win-winsituatie
Naast de impact die dit heeft op de hulpverlening van het Rode Kruis, zowel lokaal als internationaal, heeft de samenwerking ook belangrijke waarde voor bedrijven zelf. Denk bijvoorbeeld aan een positieve beleving voor klanten, meer betrokken medewerkers en een boost in imago. Onderzoeksbureau Avance Impact deed onderzoek naar de effecten van samenwerken met het Rode Kruis voor zakelijke partners. Benieuwd naar de uitkomsten? Vraag het rapport gratis aan. Lees meer over de impact van zakelijk samenwerken met het Rode Kruis.
Samenwerken met het Rode Kruis kan op verschillende manieren. 'De basis voor een goed partnership zit ‘m in de juiste match tussen twee organisaties. We kijken naar hoe de missies elkaar versterken. En dat is eigenlijk altijd maatwerk. Daarbij kun je denken aan cause related marketing campagnes, employee engagement projecten of co-creatie rondom bepaalde hulpverleningsthema's,' aldus Peter-Eric Verstegen. 'Onze relatiemanagers spreken met hun zakelijke achtergrond de taal van het bedrijfsleven en zijn expert in bedrijven helpen hun MVO-beleid verder vorm te geven. We gaan hierover graag met je in gesprek.'
Dit artikel is gesponsord door het Rode Kruis.