De stayersranglijst, zoals gepubliceerd in deze editie van Foodmagazine, toont de laatste jaren aan dat fabrikanten die met nieuwe varianten uitbouwen, vaak succesvol zijn. Müller Nederland stelt de consument hierbij centraal en komt daardoor tot succesvolle innovaties in de trends genieten en gezondheid. Het bewijs is er met twee producten in de top van de stayersranglijst.
Te beginnen met Almhof Choco met Slagroom. Waarom is er in het dessertsegment met een roomlaagje zo weinig hoogwaardige kwaliteit? Dat vroeg Müller Nederland zich enkele jaren geleden af en deed uitgebreid onderzoek hier naar. Het heeft geleid tot de introductie van Almhof Choco met Slagroom in week 31 van 2019. ‘Het bleek dat de kunstmatige smaak de consument begon tegen te staan, voornamelijk in de slagroom-topping. We zagen kansen om hoge kwaliteit producten aan te bieden in dit segment met echte slagroom en een kwalitatieve pudding’, blikt Karlijn Schweren, Senior Brand Manager bij Müller Nederland, terug.
‘Omdat de consument centraal staat, zijn we uitgebreid de receptuur gaan testen en hebben we met zo’n 300 consumenten verschillende concept- en smaakonderzoeken gedaan. Met succes, want ondanks de lancering in de zomer van 2019 – dat is voor desserts niet een heel gunstige tijd – was de rotatie al gelijk hoog.’
Media-campagne
‘Een succesvolle media-campagne onder de bekende slogan ‘Alle lof voor Almhof’ heeft ons daarbij geholpen. We waren te zien op tv, te horen op de radio en promootten het product op social media en op de Margriet Winterfair middels sampling’, vervolgt Schweren, die aangeeft dat sinds de lancering van Choco met Slagroom Almhof de tweede speler in de zoete desserts is geworden, komend van de vierde positie op basis van euro sales.
Groei-impuls voor de categorie
De lancering van Choco met Slagroom heeft de omzet van Almhof zoete desserts zelfs weten te verdubbelen. ‘We hebben daadwerkelijk waarde toegevoegd aan de categorie en het gemiddelde prijsniveau omhoog weten te krijgen voor de retailers. Onze consumentenafdeling werd kort na de lancering bedolven onder telefoontjes en mailtjes van consumenten die zich afvroegen waar het artikel te verkrijgen was. Dit enthousiasme op zo’n grote schaal was voor ons nieuw. In het begin gingen de verkopen al gelijk door het dak, terwijl we nog niet eens nationale distributie hadden’, zegt Karlijn Schweren.
De blijdschap was er onder meer omdat de zoete dessertmarkt jaren achter elkaar onder druk heeft gestaan. En met de lancering van Choco met Slagroom heeft de categorie nu zelfs een nieuwe impuls gegeven voor groei.
‘De gezondheidstrend komt ook binnen zuivel sterk terug, maar je ziet tegelijkertijd ook dat het pure genieten heel belangrijk blijft. Zeker in corona-tijd zagen we dat de aandacht voor thuis verwennen groeide. En dat kan juist met Choco met Slagroom, een product gemaakt met échte chocolade en een topping van échte slagroom.’ Schweren benadrukt dat Müller Nederland binnen de categorie ‘desserts’ staat voor hoogwaardige kwaliteit en het echte genieten.
Nieuwe smaak
Choco met Slagroom is gemaakt met Belgische chocolade, een toef échte slagroom met de volle romige smaak van Almhof. De lancering is gestart met Original, Wit-Vanille en Puur. ‘Dit jaar is daar de variant Karamel aan toegevoegd, waarmee we volledige on-top sales realiseren’, aldus Schweren.
Lekker & Licht
Almhof staat, als gezegd, tweemaal in de top 20 van de stayersranglijst. Op nummer 18 prijkt Lekker en Licht Yoghurt. Een yoghurt die inspeelt op de gezondheidstrend. ‘0% vet, minder suikers en calorieën én nog steeds ongelooflijk lekker is wat dit concept uniek maakt’, aldus Dorien Huijbers, Senior Brand Manager.
De range werd geïntroduceerd als vervanger van het 0% vet assortiment. Uitgebreid consumentenonderzoek onder de bewuste consument wees uit dat het receptuur als concept niet meer aansloot op de behoeftes. Daarom is het gerelaunched naar Lekker&Licht. Het concept ging in 2018 van start met kwark en eind 2019 kwam daar yoghurt bij, hetgeen voor een mooie boost heeft gezorgd. De introductie is ook flink ondersteund met een eigen campagne: TV commercials, samplings, radio, social media. ‘Zo licht en zo lekker… hoe is dat mogelijk?!’ is een belangrijke slogan geworden.
Balans tussen bewust en genieten
Lekker & Licht yoghurt biedt de perfecte balans tussen een bewuste keuze binnen zuivel en het genieten van een heerlijke smaak. Huijbers: ‘Het product is in week 42 van 2019 gelanceerd en kende gelijk in het begin al een goede rotatie.’ Volgens haar is de variant het ultieme voorbeeld van een product waar consumenten voor kiezen omdat ze een gezonde levensstijl aanhangen, maar niet willen inleveren op smaak.
Lekker & Licht yoghurt bevat 0% vet, geen kunstmatige zoetstoffen en 30% minder calorieën dan reguliere fruityoghurts. De range biedt een mooi gebalanceerd assortiment met de smaken Perzik Maracuja, Aardbei en Bosfruit. Het is al met al een goed roterende introductie gebleken die inspeelt op gezondheidstrends en zorgt voor verantwoord genieten. Hierdoor is er voor iedere consument wat wils in het Almhof assortiment; van een bewuste keuze tot ultiem genieten.
Müller Nederland is sinds 2004 op de Nederlandse markt en bekend van Almhof, De kracht van de organisatie is dat kwaliteit gecombineerd wordt met innovaties die aansluiten op de Nederlandse consument. Niet voor niets dat Müller Nederland een enorme groei laat zien en dagelijks consumenten verrast met heerlijke zuivelproducten.
Dit artikel is gesponsord door Müller Nederland.