Ken je klant
Om in deze veranderende markt succesvol te blijven, spelen ondernemers in op de potentie van de locatie en de doelgroep die ze kunnen aantrekken. Hierbij is het belangrijk dat je je klant kent en deze goed weet te bereiken. De klanten op de winkelvloer zijn grotendeels lokaal. Zij willen weten wat er in de winkel en in hun buurt gebeurt. Het is daarom cruciaal om als supermarkt aanwezig te zijn op de plekken vanuit waar de markt bediend wordt, vanzelfsprekend zowel online als offline.
Lokaal het verschil maken is belangrijker dan ooit, wat vraagt om creativiteit en expertise. PLUS-ondernemer Dennis van Moorsel weet als geen ander hoe je lokaal het verschil kunt maken: ‘We proberen zoveel mogelijk met lokale leveranciers te werken. Ook als we hulp nodig hebben voor andere zaken, proberen we eerst lokaal te kijken. Lokale betrokkenheid is het toverwoord.’
De kracht van lokale trots
Ter ere van zijn 10-jarig jubileum als ondernemer zocht Dennis van Moorsel naar een unieke lokale loyaliteitscampagne. Hierbij wilde hij de kracht van de ‘lokale trots’ inzetten om een zijn klanten te verrassen. Een eerdere actie met speciaal voor zijn winkel ontwikkelde Bigshoppers, zorgde ervoor dat hij met Detail 4 Retail (onderdeel van Local Loyalty Group) in contact kwam. Uiteindelijk leverde dit twee unieke, op maat gemaakte ganzenbordspellen op: eentje over Budel-Schoot en eentje over Hamont-Achel.
In dit bordspel zijn foto’s verwerkt van de typische herkenningspunten uit de omgeving. De spelregels zijn aangepast op de foto’s die in het bordspel zijn verwerkt, waardoor je op avontuur gaat door je eigen stad of dorp. Ook zijn eigen PLUS Supermarkt komt hier in terug, waardoor zijn klanten ook tijdens het spelen van het spel op een ludieke manier affiniteit hebben met de winkel.
Beleving die raakt
Het ganzenbordspel verdient meer dan alleen een mooie display op de winkelvloer. Van Moorsel pakte daarom uit met extra POS-materialen om zijn winkel onder te dompelen in een ganzenbord thema. Tijdens de kick-off van de campagne liet hij een echte ganzenfanfare komen en er was een levensgroot ganzenbordspel aanwezig, dat live gespeeld werd door jong en oud. Ook was er voor de kinderen een springkussen aanwezig en werden klanten tijdens het winkelen voorzien van een lekker hapje. Dit zorgde voor veel (media) aandacht in zijn gehele marktgebied.
Het sponsoren van lokale evenementen, actief aanwezig zijn op social media en het aanbieden van lokale promoties dragen wezenlijk bij aan het versterken van de lokale band. Uiteindelijk wilt ook u van uw klanten échte fans maken!
Online je campagne versterken
Offline een campagne goed positioneren is essentieel. De kracht van social media mag hierbij niet worden vergeten. Dennis van Moorsel: ‘Ik merk in mijn winkel dat social media heel veel invloeden heeft op winkelgedrag, maar ook op het bereik naar de consument toe.’ Hiervoor is een uitgebalanceerde strategie nodig die de campagne online op de juiste momenten activeert met goede content. Denk hierbij aan winacties en het delen van aanvullende uitingen over de campagne.
U heeft ongetwijfeld een eigen social media account voor uw onderneming. Vaak worden deze beheerd door een eigen medewerker. Dit resulteert soms niet in het gewenste effect wat u hoopt te creëren. Dennis van Moorsel schakelde daarom Localty (onderdeel van Local Loyalty Group) in om de strategie voor deze campagne te bedenken en uit te voeren. Hierdoor heeft u als ondernemer weer de focus om te doen waar u goed in bent: ondernemen.
Dit artikel is gesponsord door Local Loyalty Group.