John West Fish Twist is een verrassende lijn visproducten, op basis van gemarineerde, malse tonijn of zalm, in een handige stazak. De twist verschilt per variant en bestaat uit tomaat, citroen, kruiden, honing mosterd of dressing. Een heerlijke toevoeging aan pasta’s, salades en brood. Van nature rijk aan eiwit of omega 3, en alle varianten voeren het MSC-keurmerk. Fish Twist is in zeven varianten op de markt gekomen in week 15 van 2021.
Kai Otten, Category Development Manager bij John West: ‘Fish Twist sluit aan op de belangrijkste consumententrends van vandaag. Het is rijk aan eiwit of omega 3 en heeft daarmee een belangrijke voedingswaarde. De stazak en de marinade maken het gemakkelijk en direct te gebruiken. In een handomdraai zet je een verantwoord en smakelijk gerecht op tafel, boordevol goeds. En John West heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan, dus Fish Twist maakt onderdeel uit van ons prijswinnende duurzaamheidsprogramma.’
De verpakking draagt sterk bij aan het succes. Otten: ‘De receptinspiratie front-of-pack laat zien dat Twist multi-toepasbaar is voor verschillende gerechten, van pasta en salade tot tosti en wrap. En de verpakking springt eruit in het schap: de stazak met frisse fotografie is een welkome afwisseling in het visconservenschap, dat tot op heden bestond uit blikverpakking.’
Was het succes vooraf verwacht?
‘De opnamebereidheid was groot, door de nieuwe, opvallende verpakking en smaak. Bovendien is het rendement fors boven gemiddeld. De goede distributie maakte dat veel shoppers met deze range zijn geconfronteerd. Daarnaast hebben we dit above-the-line stevig ondersteund. Samen heeft dit geresulteerd in additionele groei. Met Fish Twist spreken we een klantprofiel aan dat voorheen de categorie niet- of nauwelijks bezocht. Dat we zelfs in de top 10 van de Intro Top 20 zijn geëindigd is een enorme prestatie, waar we ontzettend trots op zijn.’
Hoe gaat het met de categorie visconserven?
‘Visgemak heeft het afgelopen decennium een ongekende groei doorgemaakt. Steeds meer consumenten erkennen en waarderen dat het in een gezonde en actieve levensstijl past. Retailers zijn de categorie als volwassen gaan beschouwen en het kennisniveau over shopper en consument is verbeterd. Dit maakt dat initiatieven vaak slagen en voor forse groei zorgen. De lockdowns door Covid hebben daarnaast een enorme weerslag op deze categorie gehad. In de hamsterweken stond deze categorie zelfs in de top 3 van hardste procentuele omzetgroeiers. En als marktleider en ankermerk heeft John West de afgelopen jaren echt als omzetmotor gefungeerd en deze categorie op sleeptouw genomen.’
De lijn John West Fish Twist bestaat bij introductie uit zeven varianten. In week 10 van 2022 worden daar drie varianten uit de wereldkeukens aan toegevoegd: Rode Curry, Groene Curry en Penang Curry. ‘Volledig on trend en authentiek qua smaak’, aldus Otten.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met John West.