Het is de grootste introductie voor Friesche Vlag in jaren, vertelt Robbert Kleiren, Brand Leader Chocomel, Fristi & Friesche Vlag. ‘En ook best een spannende! Want waarom introduceert juist een zuivelcoöperatie een plantaardig alternatief voor cappuccino melk?’* Friesche Vlag is er ter ondersteuning van de lekkerste koffie, legt hij uit.
‘En daarbij kijken we nauwlettend naar wat de consument wil. Als dat dan een keer geen melk is, maar een variant die wel past bij het merk, is dat het juiste om te doen. Voor FrieslandCampina is het merk Friesche Vlag, met een grote merkbekendheid en een hoge mate van consumentenvertrouwen bij uitstek geschikt om meerwaarde te creëren, en mee te verbreden naar een plantaardig alternatief voor in de koffie.’
Melk die goed opschuimt
Friesche Vlag is al meer dan honderd jaar dé koffieverrijker van Nederland, vertelt Kleiren. ‘Het merk heeft een marktaandeel van dertig procent en consumentenonderzoeken wijzen uit dat het by far het meest geassocieerde merk is voor in de koffie.’ Die koffie wordt allang niet meer altijd gedronken met alleen “een wolkje koffiemelk”, vertelt hij.
‘76 procent van de Nederlandse huishoudens drinkt koffie en 43 procent daarvan maakt weleens een cappuccino. Zeker de helft van deze cappuccino-liefhebbers kiest hiervoor specifiek een melk uit die goed opschuimt. Dit bieden we al een aantal jaar met onze Friesche Vlag Latte Opschuimmelk. En, omdat ook steeds meer mensen hun koffie met een plantaardig alternatief drinken, vanaf nu dus ook met Friesche Vlag Barista Haver.’
Consumentenvertrouwen
Het percentage thuiscappuccino’s dat plantaardig wordt gemaakt is weliswaar nog slechts zes procent, vertelt Kleiren. ‘Maar dit aandeel groeit hard. Plantaardig is dan ook zeker geen hype, maar here to stay.’ Friesche Vlag heeft haar imago hoog te houden en daarom geïnvesteerd in een goede receptuurontwikkeling, legt hij uit. ‘Waar een goed opschuimend plantaardig alternatief op basis van haver uit is voortgekomen, die fluweelzacht en romig smaakt.'
De keuze voor haver is een logische. ‘De grootste plas plantaardige barista-alternatieven is haver, en dus het meest toegankelijk. Onze haversmaak is wat neutraler dan varianten die al op de markt zijn en de schuimkraag blijft langer staan. Onderzoek onder ruim zeshonderd consumenten wijst uit dat de smaak en de structuur bevallen en vergeleken met bestaande plantaardige aanbieders is de verwachte kwaliteit van Friesche Vlag significant hoger.’
Dit is voor een groot deel toe te schrijven aan het consumentenvertrouwen. ‘Het vertrouwen in ons als merk maakt dat zowel liefhebbers als nieuwe plantaardige gebruikers snel(ler) geneigd zijn Friesche Vlag Barista Haver uit te proberen. Hierdoor spreken we zowel bestaande als nieuwe kopers aan.’
Het beste voor in de koffie
Momenteel stroomt het plantaardige alternatief in bij de Nederlandse retail, eind juni moet Friesche Vlag Barista Haver in de meeste winkels in de schappen staan. ‘Met een televisiecommercial, bijbehorende 360 graden-campagne en winkelvloerpromoties gaan we het product goed onder de aandacht brengen.’ De campagne focust op “het beste voor in de koffie”, legt Kleiren uit. ‘Dat betekent dat we Barista Haver naast de bestaande producten belichten. Het is namelijk en-en; of je nu van melk houdt of haverdrank, Friesche Vlag biedt altijd het beste voor in de koffie!’
De introductie voelt aan alle kanten raak, vertelt de brand leader gedreven. ‘Eén op de vijf huishoudens koopt al Friesche Vlag; zowel onze koffiemelk als opschuimmelk belanden veelvuldig in het boodschappenmandje van de Nederlandse shopper. Dit vormt een mooi opstapje voor de introductie van een plantaardige variant.’ Die goed van smaak en structuur is, benadrukt hij. ‘Want in deze categorie draait alles om smaak. Barista Haver komt beter uit de consumententests dan al bestaande merken en producten. Samen met een goed communicatieplan en solide distributie maakt dit de introductie van Barista Haver een stap die aan alle kanten klopt.’
* In september introduceerde FrieslandCampina een nieuwe zuivelvisie: Zuivel in de 24/7 wereld. Met de juiste producten die passen in de huidige 24/7 leefstijl, op maat gemaakte categorieplannen en een perfecte executie, zorgt FrieslandCampina met het zuivelassortiment voor relevantie en waardegroei.
Dit artikel is gesponsord door Friesche Vlag.