De Magioni-pizza’s liggen sinds 2017 in de schappen van de Nederlandse supermarkten. De bloemkoolbodem was eerst, later volgden onder meer de courgette pizzabodem en de pompoenvariant. Grondlegster van het bedrijf is Manon van Essen. Ze droeg na succesvolle jaren in 2021 het stokje over aan Lisa Veen om het bedrijf naar de volgende fase te leiden.
Aandeel groente omhoog van 32% naar 45%
Sinds de pilot in 20 Albert Heijn-winkels in 2016, heeft Magioni haar distributie flink vergroot en het is nu verkrijgbaar in de Benelux en UK. Magioni maakt zich sterk voor een gezondere levensstijl die leuk en écht lekker is, en voor iedereen toegankelijk. ‘Vanuit die ambitie zijn we gestart en we blijven ons continu ontwikkelen’, zegt Veen.
Slechts 16% van de volwassen* eet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente. Door te kiezen voor de groente pizzabodems van Magioni wordt de groente-inname gemakkelijk verhoogd.’ Aanvankelijk bestonden alle pizza’s uit minimaal 32 procent groenten, maar dit percentage gaat over de hele linie omhoog.
‘Al onze pizzabodems bevatten vanaf nu 45 procent groenten waardoor de voedingswaarden flink hoger zijn dan bij een traditionele pizza. De bloemkoolvariant kende een percentage van 37 procent, de pompoen 32 procent en courgette 34 procent. Per week 27 bevatten alle pizzabodems meer groente en zijn hierdoor weer een stukje voedzamer voor de consument’, aldus Veen.
Propositie
Deze ontwikkeling past in de fase waarin Magioni zich bevindt; het optimaliseren van de producten en de propositie, die in de basis al heel goed staat, voor de consument en categorie. ‘Zonder dat we inleveren op smaak, dat is wel een basisvoorwaarde’, laat Lisa Veen weten. ‘De consument wil ook genieten, en daar staan wij voor.’
Tot de optimalisatie van het assortiment rekent het bedrijf ook de verdere zoutreductie. ‘De zoutinname ligt bij veel mensen nog te hoog. Wij hebben nu in al onze producten het zout met 29 procent verder omlaag gebracht. De toevoeging van groente en de verdere zoutreductie komen tot stand na een ontwikkelingstraject van meer dan een jaar.’
Het was niet eenvoudig, gezien door het toevoegen van meer groente het vochtgehalte omhoog gaat. Dat heeft impact op de stevigheid van de pizzabodem. Magioni wil naast smaak ook de kwaliteit waarborgen. Door een groot deel van de tarwemeel te vervangen door groenten, krijgt de consument veel vezels en dus meer voedingsstoffen binnen. ‘Dus voedzamer en ook nog eens minder calorieën dan de traditionele pizzabodem’, voegt Veen toe. ‘Daar komt bij dat alle pizzabodems over een NutriScore A beschikken en 100 procent vegan zijn.’
Groeiambities
Het opschalen en optimaliseren is voor een belangrijk deel mogelijk door support van moederorganisatie Dr. Oetker. ‘Naast optimalisatie is internationale expansie een belangrijke pijler, zo gaan we dit jaar van start in Duitsland’, aldus Veen.
Binnen de Koelvers pizza categorie levert Magioni in de huidige markten incrementele waarde door het aantrekken van een unieke kopersgroep. Met haar assortiment speelt het in op de groeiende behoefte onder consumenten naar gezondere alternatieven. ‘Hierdoor hebben we –naast de geoptimaliseerde recepturen- veel vertrouwen in deze vervolgstap’.
Verpakking
Op het gebied van duurzaamheid verzet Magioni ook de bakens. ‘Dat kan niet in één keer, we gaan stap voor stap elementen in onze bedrijfsvoering verduurzamen. Zo is vanaf week 27 ook de verpakking honderd procent recyclebaar.’ Er is gekozen voor BOPP Coex folie. Dit staat voor ‘Biaxially Oriented Coextruded Polypropylene’ en wordt ook wel polypropyleen folie (PP-folie) genoemd.
Lisa Veen - ze was voor haar tijd bij Magioni, onder meer werkzaam bij The Kraft Heinz Company - is nu tien maanden met volle overtuiging samen met haar team bezig om Magioni naar een volgend niveau te tillen. Dit doet ze door focus op vergroten van naambekendheid, distributie, en productontwikkeling.
*Bron: Wat eet Nederland
Dit artikel is gesponsord door Magioni.