Magioni optimaliseert pizzabodems met nóg meer groente

Magioni optimaliseert pizzabodems met nóg meer groente
Lisa Veen, Head of Magioni.

Magioni timmert flink aan de weg. Het Nederlandse bedrijf, dat pizzabodems met groente op de markt heeft gebracht, optimaliseert het assortiment en heeft verdere internationale ambities. 'Dit jaar gaan we van start in Duitsland', zegt Lisa Veen, Head of Magioni.

De Magioni-pizza’s liggen sinds 2017 in de schappen van de Nederlandse supermarkten. De bloemkoolbodem was eerst, later volgden onder meer de courgette pizzabodem en de pompoenvariant. Grondlegster van het bedrijf is Manon van Essen. Ze droeg na succesvolle jaren in 2021 het stokje over aan Lisa Veen om het bedrijf naar de volgende fase te leiden.

Aandeel groente omhoog van 32% naar 45%
Sinds de pilot in 20 Albert Heijn-winkels in 2016, heeft Magioni haar distributie flink vergroot en het is nu verkrijgbaar in de Benelux en UK. Magioni maakt zich sterk voor een gezondere levensstijl die leuk en écht lekker is, en voor iedereen toegankelijk. ‘Vanuit die ambitie zijn we gestart en we blijven ons continu ontwikkelen’, zegt Veen.

Slechts 16% van de volwassen* eet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente. Door te kiezen voor de groente pizzabodems van Magioni wordt de groente-inname gemakkelijk verhoogd.’ Aanvankelijk bestonden alle pizza’s uit minimaal 32 procent groenten, maar dit percentage gaat over de hele linie omhoog.

‘Al onze pizzabodems bevatten vanaf nu 45 procent groenten waardoor de voedingswaarden flink hoger zijn dan bij een traditionele pizza. De bloemkoolvariant kende een percentage van 37 procent, de pompoen 32 procent en courgette 34 procent. Per week 27 bevatten alle pizzabodems meer groente en zijn hierdoor weer een stukje voedzamer voor de consument’, aldus Veen.

Propositie

Deze ontwikkeling past in de fase waarin Magioni zich bevindt; het optimaliseren van de producten en de propositie, die in de basis al heel goed staat, voor de consument en categorie. ‘Zonder dat we inleveren op smaak, dat is wel een basisvoorwaarde’, laat Lisa Veen weten. ‘De consument wil ook genieten, en daar staan wij voor.’

Wij hebben in al onze producten het zout met 29 procent verder omlaag gebracht”

Tot de optimalisatie van het assortiment rekent het bedrijf ook de verdere zoutreductie. ‘De zoutinname ligt bij veel mensen nog te hoog. Wij hebben nu in al onze producten het zout met 29 procent verder omlaag gebracht. De toevoeging van groente en de verdere zoutreductie komen tot stand na een ontwikkelingstraject van meer dan een jaar.’

Het was niet eenvoudig, gezien door het toevoegen van meer groente het vochtgehalte omhoog gaat. Dat heeft impact op de stevigheid van de pizzabodem. Magioni wil naast smaak ook de kwaliteit waarborgen. Door een groot deel van de tarwemeel te vervangen door groenten, krijgt de consument veel vezels en dus meer voedingsstoffen binnen. ‘Dus voedzamer en ook nog eens minder calorieën dan de traditionele pizzabodem’, voegt Veen toe. ‘Daar komt bij dat alle pizzabodems over een NutriScore A beschikken en 100 procent vegan zijn.’

Groeiambities

Het opschalen en optimaliseren is voor een belangrijk deel mogelijk door support van moederorganisatie Dr. Oetker. ‘Naast optimalisatie is internationale expansie een belangrijke pijler, zo gaan we dit jaar van start in Duitsland’, aldus Veen.

Binnen de Koelvers pizza categorie levert Magioni in de huidige markten incrementele waarde door het aantrekken van een unieke kopersgroep. Met haar assortiment speelt het in op de groeiende behoefte onder consumenten naar gezondere alternatieven. ‘Hierdoor hebben we –naast de geoptimaliseerde recepturen- veel vertrouwen in deze vervolgstap’.

Veen: 'Al onze pizzabodems bevatten vanaf nu 45 procent groenten,'
Veen: 'Al onze pizzabodems bevatten vanaf nu 45 procent groenten,'

Verpakking

Op het gebied van duurzaamheid verzet Magioni ook de bakens. ‘Dat kan niet in één keer, we gaan stap voor stap elementen in onze bedrijfsvoering verduurzamen. Zo is vanaf week 27 ook de verpakking honderd procent recyclebaar.’ Er is gekozen voor BOPP Coex folie. Dit staat voor ‘Biaxially Oriented Coextruded Polypropylene’ en wordt ook wel polypropyleen folie (PP-folie) genoemd.

Lisa Veen - ze was voor haar tijd bij Magioni, onder meer werkzaam bij The Kraft Heinz Company - is nu tien maanden met volle overtuiging samen met haar team bezig om Magioni naar een volgend niveau te tillen. Dit doet ze door focus op vergroten van naambekendheid, distributie, en productontwikkeling.

*Bron: Wat eet Nederland

Dit artikel is gesponsord door Magioni.

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

'Ik voorspel over 5 jaar verdubbeling in categorie vers deeg'

De categorie deeg op rol kan in volume en omzet in 5 jaar nog verdubbelen. Die overtuiging hebben Dirk van Leenen en Henk Groeneveld van Tante Fanny. 'Steeds meer consumenten halen betaalbaar gemak in huis. Door corona en inflatie is deze ontwikkeling nog sterker geworden', zegt founder Dirk van Leenen.

Key Accountmanager Peter-Paul Balk en Head of Category Development Liesbeth Dufornee.

Bonduelle helpt consument meer peulvruchten te eten

Peulvruchten hebben de wind mee. Het segment is niet alleen gezond, lekker, veelzijdig en betaalbaar, maar speelt ook een belangrijke rol bij de eiwittransitie. 'De peulvrucht is een pure natuurlijke vervanger van vlees', verklaart Peter-Paul Balk, Key Accountmanager bij Bonduelle. En met de Reset je Recept-campagne gaat 's werelds grootste groentemerk consumenten helpen om op een makkelijke en lekkere manier meer groente en peulvruchten te eten.

Kim Rijnbeek, Portfolio Manager Petcare en Category Development Lead Rens van de Langenberg.

Pedigree doneert een miljoen maaltijden aan Nederlandse asielen

Huisdieren maken de wereld beter. Daarom zet Mars Petcare zich wereldwijd actief in om het leven van huisdieren gezonder en gelukkiger te maken. Met premium segmenten en merken en impactvolle campagnes. Campagnes zoals de PEDIGREE® dierendagactie, waarmee dit jaar een miljoen maaltijden worden gedoneerd aan Nederlandse asielen.

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Duurzame impuls voor Home Ambiance

Bolsius geeft een duurzame impuls aan de categorie Home Ambiance. De marktleider in kaarsen, geurkaarsen en geurstokjes inspireert de consument om op verschillende momenten en manieren de sfeer in huis te verhogen en introduceert deze maand het revolutionaire refill-concept CleanLight.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.