Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker eMarketer. Volgens de cijfers van het bureau heeft afgelopen jaar meer dan de helft van de Amerikaanse huishoudens online levensmiddelen besteld. Voor dit jaar rekent het bureau erop dat de online omzet in levensmiddelen met 20,5 procent toeneemt tot 147,51 miljard dollar. In 2025 is dit getal volgens de prognose van eMarketer toegenomen tot 243 miljard dollar.
Walmart is online marktleider in de Verenigde Staten
Volgens eMarketer is Walmart met een aandeel van 28,9 procent de online marktleider in de Verenigde Staten. De wereldwijd actieve online reus Amazon is met 23,8 procent de nummer twee, terwijl Kroger op grote afstand de nummer drie is. Binnen de totale Amerikaanse levensmiddelenomzet komt dit jaar 11,2 procent voor rekening van online.
Markt zit anders in elkaar dan in Nederland
De markt voor online zit in de Verenigde Staten anders in elkaar dan in Nederland. Zo speelt een onafhankelijke dienstverlener als Instacart een belangrijke rol in de bezorging van boodschappen, terwijl click & collect ook aanzienlijk populairder is dan in Nederland. EMarketer rekent de komende jaren op extra groei van online omdat het vooral millennials zijn die online bestellen.