Om consumenten meer kennis te laten maken met authentieke Aziatische ingrediënten en maaltijden, wordt de komende tijd door Oriental Merchant de focus gelegd op het merk ABC; een wereldberoemd sauzenmerk dat wordt beschouwd als het leidende merk in Indonesië.
Het kan opgesplitst worden in twee lijnen: Een lijn van soja sauzen (sweet soy sauce en salty soy sauce) en verschillende chilisauzen waar oneindig veel gerechten mee gemaakt kunnen worden. De sauzen kunnen dan ook worden gebruikt als marinade, garnering of dipsaus.
‘De sweet soy sauce is de topper binnen onze ABC-range’, legt Joyce Leijtens, Brand Manager bij Oriental Merchant (Europe) uit. ‘Het bevat hoogwaardige ingrediënten als sojabonen, tarwe en eiwitrijke granen en kokossuiker. De kokossuiker zorgt voor de zoete smaak en de onderscheidende stroperige structuur.’
Ketjap
ABC Ketjap Manis is het bekendste voorbeeld; deze door Joyce Leijtens genoemde ‘hero van de lijn’ is een authentieke ketjap ofwel zoete sojasaus uit Indonesië. De dikke saus wordt gebruikt bij onder meer nasi, bami, groente en diverse andere gerechten zoals tegenwoordig ook veel vegetarische. Het geeft volgens de brand manager ‘een lekkere touch aan vlees, gevogelte en bijvoorbeeld tofu.’
De authentieke Indonesische Ketjap Manis is écht onderscheidend, vult Carl Venema aan. ‘Het verschil van deze Ketjap vergeleken met andere varianten is vanwege het afwijkende smaakprofiel opmerkelijk. Ik zei deze week nog tegen een collega. Je proeft bijna appelstroop, zoet en tegelijkertijd met een vleugje fris zuur.’
Internationaal
Begonnen als een kleine Aziatische winkel in thuisland Australië, is Oriental Merchant inmiddels uitgegroeid tot een internationaal bedrijf gespecialiseerd in Aziatische levensmiddelen. Er zijn vestigingen in Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Canada en Japan. Vanuit de Europese vestiging in Oss worden zo’n 150 merken en 1500 items gevoerd.
Venema: ‘Binnenkort zijn de sweet soy sauce en de sweet soy sauce hot verkrijgbaar in de supermarkt, terwijl ze nu al in een groot deel van de toko’s verkocht worden. Bedoeling is dat steeds meer mensen makkelijker kennis kunnen maken met de Aziatische keuken, die we dus naar Nederland halen. We verwachten daar veel van. Er is al een redelijke naamsbekendheid onder Indonesiërs en reizigers die in Indonesië zijn geweest omdat het daar niet te missen valt.’
Ook van de chilisauzen, gemaakt op basis van hoogwaardige chilipepers en aangevuld met knoflook, wordt veel verwacht. ‘Dit komt ook door de pittige, stevige structuur’, legt Joyce Leijtens uit.
Ze geeft verder aan enthousiast te zijn over de schenkdop van de sojasauzen die een goede opening hebben om beter te kunnen doseren, zodat niet gelijk te veel saus over het gerecht wordt besprenkeld.
Retail
Tot nog niet zo lang geleden richtte de distributeur zich in Nederland en Europa voornamelijk op toko’s en toeleveranciers van Aziatische restaurants. Via tussenpersonen werd de retail ook wel bediend, maar beperkt. Sinds kort is daar dus verandering in gekomen. Oriental Merchant treedt rechtstreeks in contact met de retail en wil grote stappen maken om de authentieke Aziatische keuken onze kant op te brengen en voor een groter publiek beschikbaar te maken.
Naast ABC biedt Oriental Merchant een breed scala aan authentieke Aziatische producten die zij onder de aandacht van de consument willen brengen. Het marketingteam van Oriental Merchant is erop gericht meer consumenten te informeren en hen waardering en enthousiasme voor Aziatische keukens bij te brengen.
Dit artikel is gesponsord door Oriental Merchant.